[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Möte med PC Jersild

  • From: "Zenzat" <zenzat@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 21 Sep 2009 16:23:03 +0200

----- Original Message ----- From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>; <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
Sent: Monday, September 21, 2009 4:00 PM
Subject: [SKRIVA] Möte med PC Jersild

(Nedanstående är litet sent. Det har legat halvklart en tid, innan jag kom mig för att avsluta det. Noteringarna om de saker som diskuterades blir förstås litet ungefärlig, bl a beroende på att mina anteckningar som vanligt är delvis oläsliga... Ev fel i det får jag ta på mig. Tips: 29/9 17.30 kommer den ryske tolkienöversättaren och fantasyförfattaren Nick Perumov till SF-Bokhandeln. --AE)

Möte med PC Jersild

12 september var PC Jersild i SF-Bokhandeln i Gamla Stan, för att signera och prata om sin nya bok Edens bakgård. Bokhandeln hade denna gång förlagt det hela till ett bord nära ingången, vilket gjorde det trångt och stökigt med in/utpasserande. Annars brukar man anlita det bakre utrymmet en halvtrappa upp. Jag kröp ihop på golvet (inga stolar fanns) och antecknade med kråkor som kraxade över arken. Johan Ehrenberg var där för att liksom intervjua Jersild. Publiken var kanske ett 30-talet eller så många som fick plats. Där var bl a Carl Johan De Geer och Tomas Cronholm, allas vår sf-läkare. För min del såg jag till att innan det började få en liten autograf i en medtagen Jersild-bok, vilket råkade bli en tidig roman kallad Vi ses i Song My (den hittade jag lättast strax innan jag gav mig iväg). Det är en bok man nästan kunde kalla litet "psykologisk science fiction". Den har i alla fall en udda handling: en specialgrupp inom försvaret skall "med demokratiska metoder kväsa ett myteri inom ett ingenjörsförband ... Genom skickligt manipulerande löser PAFS sin uppgift", enligt baksidestexten.

Edens bakgårds handling

Jersild började med att berätta om den nya boken. (Titeln kom han på när han vaknade en dag. Den hade fastnat i huvudet.) Edens bakgråd utspelar sig en liten bit in i framtiden då det skapats ny effektiv s k Virtual Reality, som kallas "holodrom". (Drom = plats, vilket blir ungefär "plats där allt kan hända".) Huvudpersonen Roland Rajamäki är en nedgången missbrukare som av en slump rekryteras till ett VR-företag, som erbjuder alla möjliga sorters upplevelser. Det tillkommer också en del religion, då vi tas till en datorgenererad Edens lustgård.

Skruva till verkligheten

Jersild tycker att det är kul att jobba med science fiction. Man kan ta någonting ur nuet och skruva till det litet och då blir det ganska intressant. Han tror att vi om typ tio år kan ha kommit långt inom VR. Man kan gå in i ett 3D-värld och kanske träffa sin mormor eller andra avlidna. Eller man kan besöka nya platser. Det kan vara av intresse för äldre och handikappade, som kanske inte kan resa så lätt. En sådan här VR-bransch kommer att försöka hitta på nya koncept, nya nischer. Erotiska upplevelser blir givna. Kanske kommer pedofiler att dras till VR. Och det kan bli ett lyft för andliga upplevelser. Man kan tas till en VR-värld där man får möta Jesus, t ex. Filosofiska och existentiella frågor ställs på sin spets.

Är overklighet farligt?

Ehrenberg menade att boken var ganska stramt hållen. Det händer inte så mycket. Det verkar avsiktligt. Huvudpersonen som är utslagen har inte så mycket som händer i sitt liv. Han blir också av med sin hund, kanske sin enda kompis. Ehrenberg frågade också om Jersild menar att overkligheten" är farlig? Han svarade att det beror på användaren. Man kan nog bli "knarkare på elektronik". Redan med s k TV-spel har man ju noterat att en del verkar ha blivit ovanligt beroende. Det kan mycket väl bli värre om upplevelsen går från 2D till 3D. Men s k overklighet kan också vara ett sätt att få uppleva nya saker. Ehrenberg menade att bokens koncept var intressant för exempelvis religion. Alla kan skapa sin egen värld, där den egna religionen finns "på riktigt". För att bli "frälst" måste man uppge kontroll. Författare vill gärna ha kontroll på det de skriver.

Tråkigt Paradis

Senare i boken blir huvudpersonen försöksperson i en ny virtuell värld. Han tas till Paradiset innan syndafallet och får leva där med Eva. Ormen eller det onda äpplet har inte dykt upp än. I det läget kommer funderingar om tidens och rummets enhet. Är vi "fångade i fysiken"? Är tid och rum samma sak? (Min komm: Einstein menade i alla fall att tid och rum var kausalt förenade.) De boende i detta VR-paradis har det dock enormt tråkigt. Det finns ingen erotisk laddning mellan Adam och Eva, trots att de hela tiden tvingas gå omkring nakna, så inte ens den förströelsen kan de ägna sig åt.

Historia fungerar som sf

Det talades litet om andra böcker Jersild skrivit med sf-tema, exempelvis En levande själ och De ondas kloster, där första halvan är historia och den andra sf. Jersild ser likheter mellan den bokens bägge halvor. I historia har vi ingen självklar miljö att röra oss i utan man måste delvis hitta på den. Samma sak gäller inom sf, om man lägger handlingen en bit i framtiden. Ehrenberg nämnde också Efter floden, som utspelas efter en stor katastrof (typ Tredje världskriget med nukleär vinter). Han menade att den lika väl kanske kunde ses som en bok om "efter klimatkatastrofen". Jersild höll med om att Efter floden med ganska små omskrivningar skulle fungera också i ett sådant sammanhang. Men han bar inte på någon "klimatångest - för jag är för gammal för det". Vi kommer alla att dö för eller senare, och döden innebär bara att våra atomer sprids ut och återanvänds någon annan stans i tillvaron. Det är bara att konstatera, utan religiösa förtecken.

Nå, det var en del av det som sades, vilket trots allt blev ganska mycket under de så där 15-20 minuter som samtalet varade. Själv minns jag PC Jersild bäst från Barnens ö och Babels hus, vilka också blivit film resp TV-serie och kanske är hans mest kända verk. Väldigt mycket av det han skrivit är sf eller har en sorts sf-twist - det här med att skruva till verkligheten. Om vi tar boken jag nämnde i början blir det en liten "twist" att försvaret skulle ha en "manipulativ" specialgrupp och Barnens ö blir ju en sorts robinsonad i storstaden, vilket också är en "twist". Jag gillar böcker som skruvar till det. I like books that screw, som det kanske heter på engelska... Dock är det så att mycket av det Jersild lånat in är välkänt inom sf-genren. Från 50-talet och framåt, under kärnvapenhotets skugga, blev efter-katastrofen-romaner legio - den inte obekante JG Ballard skrev flera stycken. Virtual Reality blev stort inom "cyberpunken", ledd av författare som William Gibson och Bruce Sterling. Philip K Dick var tidig med liknande teman, även om hans overkligheter oftast inducerades av droger snarare än datorer. Och som påpekats togs idén om en levande hjärna i en låda upp av bl a Edmond Hamilton i hans äventyr om Kapten Frank (som fanns i 1940-talets Jules Verne Magasinet). Men det har alltid varit så att helt nya idéer är sällsynta. Författare har i alla tider lånat storys ur Bibeln, av Shakespeare, osv. Det viktiga är snarare vad man gör med gamla storys. PC Jersild har konsekvent, från 1960-talet och framåt, varit en av den svenska litteraturens främsta *idéförfattare*. Hans böcker har alltid någon ny, rolig, skruvad idé.

--Ahrvid Engholm

Ps. Efter mötet med PC Jersild slog det mig att det var en sak jag borde ha frågat. Han är ju gammal läkare, och borde kanske ha en del intressanta synpunkter om svininfluensan! Det kanske kan bli en ny bok, en vacker dag?

--
ahrvid@xxxxxxxxxxx / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)
With Windows Live, you can organize, edit, and share your photos.

grundad 1997 * Info http://www.skriva.bravewriting.com eller skriva- request@xxxxxxxxxxxxx för listkommandon (ex subject: subscribe).