[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Minimalistisk, störfri ordbehandlare

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 31 Oct 2008 12:49:31 +0100

Date: Fri, 31 Oct 2008 09:14:08 +0100
> YWriter är ett trevligt gratisprogram
> anpassat för skrivande. Man skriver en scen i taget (i en enkel rtf
> ordbehandlare) men det finns stöd för att enkelt flytta om sceneran
> och hantera sammanfattningar mm.
>
> För den intresserade finns det på:
>
> http://www.spacejock.com/yWriter4.html
  Intressant!
  Jag tog en titt på yWriter och det verkar ju som ett bra verktyg för
romanförfattare. (Möjligen mindre anpassat för novellförfattande, där man har
färre scener.)
  Nu är det dock så att sådana program enbart kan hjälpa en att skriva - de kan
inte skriva åt en. Man måste ändå komma på en intrig, bestämma hur scener skall
se ut osv. Men ett program som yWriter kan i någon mån underlätta.
  (Frågan är om det inte finns risk att man krånglar till det för sig med
yWriter. Om det är så lätt att flytta scener kanske man flyttor om scener i
onödan och skapar en enda röra... Om något är krångligare att göra drar man sig
för att göra det, och det kan vara bra. Man kanske inte skall flytta runt
scener hur som helst.)

Explore the seven wonders of the world
http://search.msn.com/results.aspx?q=7+wonders+world&mkt=en-US&form=QBRE-----