[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Min kalkonpjäs

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 14 Sep 2013 22:26:00 +0200

Rickard:
> Glada i hågen följde vi upp detta med att göra en entimmes radioteater
> av boken "Necronomicon i Sverige". Och nu gick allting fel. Jag hade
> bara en dryg vecka på mig att skriva manus och krystade ur mig en
> Janne Josefsson-travesti; tanken var att en flåsig och moraliskt
> upprörd undersökande journalist råkar komma en Cthulhu-konspiration i
> regeringen på spåren, med vansinne och hysteri till följd inte minst
> hos journalisten själv. Jag tycker fortfarande det var ett roligt
> uppslag, men mitt genomförande var nog inte ens halvdant.
  Njae, du behöver inte vara fullt så självkritisk.  Jag hörde pjäsen när den
gick, och jag tyckte den var OK. Om jag minns rätt var det rent av litet orson
Welles-stuk. Helt OK.  För mig finns en liten sidohistoria. Redaktionen ifråga
efterlyste fler radioteatermanus. Så jag skrev ihop ett. Om jag minns rätt var
det en historia som anknyter till Mord på månen-samlingen, antingen en
radioversion av en av novellerna eller en radioversion som senare utarbetades
till novell.  Sände in den, och redaktören-vad-han-nu-hette tyckte den var
si-så-där, men jag fick gärna putsa den litet. Så det gjorde jag. Då fick jag
NYA instruktioner om vad som borde bättras, särskilt en instruktion som gick
helt på tvärs med styckets grundidé. Minns inte detaljer, bara att om man skrev
om det så skulle historien förstöras! vad värre är: redaktörens synpunkter
gjorde det sannolikt att han INTE ENS LÄST manuset. Det är enda förklaringen
till synpunkter som skulle förstöra historien...  Jag svarade inte ens på hans
andra mail. Har han inte ens läst och begripit är det hopplöst.

Men jag har skrivit pjäsmanus tidigare. Till en Nasacon på 80-talet skrev jag
en liten humoristisk historia om några på en rymdstation. Ännu tidigare, till
närradions först Radio Futura och sedan Radio Sigma TC, skrev jag små sketcher
som använde sig av persongalleriet hos Ed Hamiltons Kapten Frank.  Någon gång i
mitten av 00-talet skrev jag min första Kapten Dynamit-historia som radiopjäs,
i avsikt att den kunde gå i Radio Lidingö, där min bekant Helena Sigander hade
försänkningar. Hennes försänkningar försvann, så det blev inget - men pjäsen
omarbetades till en novell som gått i CDM.  Och jag har just nu avslutat och
skickat in min ANDRA Kapten Dynamit-historia, som pjäs, till Riksteaterns
tävling Ny Text. Det är kul grejor att skriva. Och antagligen fyller jag på med
litet berättartext, skriver om här och där, och gör en novellversion också.
Jag tror inte jag når någon framgång hos Riksteatern, för man vill nog ha
socialrealistiska pjäser om problemen hos en invandrarfamilj i förorten. Inte
en lätt parodisk historia från 1940-talet som är fylld av den tidens söderslang
och kräver att man är insatt i beredskapstid, ransoneringar etc och tycker att
pulphjältar som Doc Savage m fl är kul. Men novellversionen kan säkert få plats
någonstans.  Här är Kapten Dynamits och hans sidekick Johnny Kruts heliga ed:

Vi skall aldrig tröttas i vår kamp mot mörksens makter.
Vi skall skydda de rättrådiga, främja freden, upprätthålla lagen och hjälpa
den som är i nöd.
Folket skall veta att mot ondskan har Kapten Dynamit en kort stubin.
Se upp ränksmidare, för nu smäller det!

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /