[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Hur mår den politiska bloggosfären?

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 9 Dec 2011 03:01:08 +0100

From: wester@xxxxxxxxxxxxxxx
> Hur mår den politiska bloggosfären?
>
> http://infallsvinkel.se/2011/12/hur-mr-den-politiska-bloggosfren/
>
> Vad tror ni är trenderna? Färre, men mer etablerade bloggar? Kollaborativa
> bloggar? Att folk skriver längre inlägg på facebook/google+?
  1) Just nu verkar Twitter vara det hetaste. (Kallas ju mikroblog.) Twitter
används också politiskt.
  2) Jag är inte alls säker på att Facebook kommer att behålla sin populäritet
på sikt. Inte för att jag personligen inte gillar Facebook (konceptet har
brister, t ex för personlig integritet) utan pga den allmänna observationen att
trender bryts och byts i internetvärlden, t ex för att något annat
intressantare dyker upp.
  3) Youtube! Djäkligt kul. Så mycket skojiga och ibland nyttiga saker man kan
hitta där - och i rörlig bild. Politiska videos är mycket vanliga:
debattinlägg, satir, avsnitt ur debatter som sänts, osv.
  4) Som jag föga lyckas dölja är jag kritisk mot IPCC och deras världsbild.
Jag tycker mig märka en stor betydelse av blogosfären för klimatkritiska
synpunkter. Det är också nödvändigt att blogosfären griper in och tar upp saker
som gammelmedia (som till stor del sitter i miljöpartiets knä) inte tar upp.
  5) Personligen har jag alltid hållit det urgamla mediet mail högt, med t ex
E-maillistor. Just för att en E-maillista inte är det "hetaste" mediet känns
det litet mer exklusivt och det är dessutom mycket interaktivt.

--Ahrvid

Ps. Med FRA händer det som kritiker alltid vetat. Man utvidgar det litet grand,
steg för steg. Säpo gnäller och får tillstånd för mer massavlyssning,
naturligtvis för att "skydda mot allvarliga hot" och "oskyldiga har inget att
frukta" osv.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)