[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Grattis, svensk pop, på födelsedagen!

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 6 Apr 2014 22:35:42 +0200

Rickard:
> Fair enough. Men man bör inte glömma 60-talets svenska popunder The
> Spotnicks, som räknades (och räknas) som en av världens främsta
> instrumentalmusikgrupper och hade internationella framgångar. Läser på
> Wikipedia detta om deras säregna science fiction-image
  Jodå, jag känner till Spotnicks och deras sf-image (rymddräkter bl a), mycket
stora i t ex Japan och Sydamerika. Det var en väldigt livlig svensk
pop/rock-scen på 60-talet. (Kjell Genberg, som jag känner, var vid den tiden
pop-manager, bl a för Slamcreepers med Björn Skifs. Han har berättat en del och
skrivit memoartexter om tiden.)
  Alltså, 60-talet var helt klart själva grunden till senare svenska
popframgångar. Björn och Benny spelade i varsitt framgångsrika band. Agnetha
Fältskog härjade på svensktoppen. Anni-Frid Lyngstad var jazzsångerska med ett
band och sjöng bl a i Hylands hörna. Det fanns många duktiga band och musiker.
En grund för det var Radio Nord och Syd (som myndigheterna förföljde och
förbjöd) vilket *tvingade* fram topplistor och mer populärmusik i radio och TV.
Sedan kom proggen och gjorde allt grått och politiskt korrekt och litet
småtråkigt (och det var nästan bara Hoola Bandola och Nationalteatern som var
värt att lyssna på i mer än fem sekunder).
  Och hur många känner till det sena 60-talsbandet Science Poption (!), där en
viss Roger Wallis var med, senare STIM-chef, professor m m (han har också
skrivit bidrag till Melodifestivalen). Skall vi tippa att bandnamnet
inspirerades av science fiction...

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /