[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Genusmässig vetenskapsfientlighet på Södertörn

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 8 Jan 2010 19:13:56 +0100

From: ivarsson.g@xxxxxxxxx
> Styrelsen för Södertörns högskola föreslår någon Moira von Wright till
> rektorsämbetet, som har uttalat vetenskapsfientliga åsikter. ...
> "Påbjudandet av snäv kunskap med en given mening är inte förenligt med
> skolans jämställdhetssträvanden."
> Hon rekommenderar därför förändringar av läroplanen:
> "En genusmedveten och genuskänslig fysik förutsätter en relationell
> infallsvinkel på fysiken samt att en hel del av det traditionella
> vetenskapliga kunskapsinnehållet i fysiken plockas bort."
> Kort sagt: Von Wright menar att lösningen på problemet med att få fler
> [...]
  Tja, det låter helnipprigt. Jag har kollat ursprungsartikeln på Newsmill, som
bara förstärker bilden. (Det som kan tilläggas är att "analysen" som citeras är
från 1998, men det verkar inte som MvW tagit avstånd från den. Det som sägs är
gängse inom "genusteori" och är sådant som ännu hävdas.)
  "Genusanalys" anknyter till s k postmodernism som hävdar att kunskap bara är
en social konstruktion (slå gärna upp Alan Sokal och affären kring Modern
Text!).
  Det är sant att det finns "kunskap" som är en "social konstruktion". En del
man kan tro är sant är i själva verket litet flytande (=social konstruktion).
Men ALL kunskap är inte det! Det finns kunskap som är objektivt sann, och fysik
hör dit. Möjligen med undantag för spetsspekulationer kring kosmologi,
materiens innersta natur osv (där vi av naturliga skäl ännu inte vet vad som må
vara sant - spekulationer av detta slag behövs dock, och är i sig
kunskapsbaserade).
  Jag tycker f ö inte att man skall könskvotera utbildningar. Det är
diskriminering av dem som inte kommer in (på senare tid har ett antal fall
uppmärksammats där manliga studerande diskriminerats) och en förolämpning mot
dem som kvoteras in (kommer de in på egna meriter, eller skall de ses som andra
klassens studenter?).
  Och för att anknyta litet till fantastiken, bör påpekas att saker som dessa
nog lämpar sig utmärkt för en satirisk sf-historia!

Nya Windows 7 gör allt lite enklare. Hitta en dator som passar dig!
http://windows.microsoft.com/shop-----