[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Flygbolag: Surströmming är ett potentiellt terrorvapen

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 5 Nov 2014 09:40:39 +0100

Rickard:
> "Surstromming is as Swedish as Volvo and Ikea.
> Some say it is simply rotten fish, which smells like rotten fish.
  Nja, som norrlandsättad (min mor var från Lappland) bör jag påpeka att
surströmming inte är "rutten" fisk. Det är jäst fisk, vilket är en annan sak.
(Jäsningen - en gammal konserveringsmetod - är det som får burkar att anta
rundade former.) Jag kan iofa förstå dem som anser att surströmming luktar
värre än första världskrigets stridsgaser - men det smakar bättre än man kan
tro.
  Jag föredrar dock en kräftskiva före en surströmmingsdito. Här en intressant
observation: surströmming må lukta illa innan partyt, men kräftor luktar apa
*efter* skivan om man glömmer kräftskalen i soppåsen utan att tömma den.

E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /