[SKRIVA] Re: [SKRIVA] De skriver på maskin

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 11 Aug 2009 10:14:58 +0200

> From: ivarsson.g@xxxxxxxxx

> förlaget eller tidningen. (Men man har väl inga formella "sättare" längre.
> Det blir väl en

> sekreterare eller kanske en journalist som får skriva in det.) Det fördyrar
> och gör att

> produktionen går långsammare.
> Nja, det finns ju OCR. Själva inläsningen går snabbt, men däremot
> måste någon fortfarande korrläsa texten ifall OCR-algoritmen har läst
> fel.
  Jag har ganska dåliga erfarenheter av OCR, vid de iofs få tillfällen jag
testat det.

  För manus på manuell skrivmaskin som använder tygband tror jag vi kan glömma
det (och det är nog den vanligaste sortens maskinskrift). För en jämn utskrift,
och då dalar vi elskrivmaskin och karbonband, kan det kanske gå. Säkert läser
OCR:n även vid en ojämn utskrift över 95% av allt rätt, men då blir det så
många fel att det kan gå snabbare att skriva in allt manuellt.

  Jan Guillous manus, som han faxar in, måste nog skrivas in igen (inläsning
från en fax kan nog ge problem; det blir hackigt och det kan bli långa streck
över manusen).

IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07) Sänd bidrag till Fantastiknovelltävlingen 2010
(1000 kr i förstapris) senast 31/8 till fantastiknovell@xxxxxxxxxxx och
ahrvid@xxxxxxxxxxx .

With Windows Live, you can organize, edit, and share your photos.
http://www.microsoft.com/middleeast/windows/windowslive/products/photo-gallery-edit.aspx