[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Bradbury död - Obama uttalar sig

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 7 Jun 2012 19:14:30 +0200

From: zenzat@xxxxxxxxx
> Jag hörde på radio att Artur Lundkvist skulle ha introducerat Ray Bradbury i
> Sverige.
> Hm!
> Bradburys första grej på svenska var "Jag är en raket" i Jules Verne
> Magasinet/Veckans Äventyr 1946.
> Men den läste nog inte Lundkvist.
  "Introducera" brukar man nog kalla det när någon kulturknutte intresserar sig
för en författare, skriver om honom/henne, kanske översätter osv. Någon liten
pulpnovell flera år tidigare räknas inte. Såvitt jag vet var Lundkvist på
allvar intresserad av Bradbury.

> http://tidningenkulturen.se/artiklar/nyheter-mainmenu-53/utrikes-mainmenu-48/12329-ray-bradbury-in-memoriam
  En lysande artikel alla bör läsa (Bertils blygsamhet förbjuder honom att
nämna vem som skrivit den...). Ett utmärkt försvar för fantastiken och att de
"vilda och onyttiga" ideerna sf m m kan ge har sin nytta. Jag har dock alltid
menat sf inte bara är i paritet med utan ger *större* nytta än övrig
litteratur, då den pekar framåt, kan uppvisa utvecklingslinjer, varna för
farligheter, beskriva ett samhälle som präglas av förändring (inte statiskhet),
osv. S k mainstream kan bara säga "allt är ungefär som nu".

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE
i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)