[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Blackface på Berns

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 2 Aug 2013 23:06:14 +0200

Rickard:
> Berns hade 150-årsjubileum, en artisk skulle föreställa Josephine
> Baker, man lät en vit sådan föreställa henne med sminkning så att hon
> skulle se naturligt svart ut. Och ren hysteri bryter ut med twitter
> och annat tjafs på sociala medier -- och en demonstration utanför
> nöjespalatset. Och Berns VD ber om ursäkt för detta oerhörda. Ty att
> sminka en vit till Josephine Baker har blåsts upp till att det skulle
> handla om blackface och rasism. Andra tycker att detta är en riktigt
> löjlig struntsak.
  Jag tror det hela är ganska enkelt. Berns som sådant har ingen fast ensemble,
utan man hyrde in en grupp för att genomföra 150-årsjubileet, en grupp som
brukar jobba ihop. I den gruppen fanns ingen svart, så man använde smink. Att
*särskilt* gå utanför gruppen och börja rekrytera någon skulle förmodligen
orsaka extra kostnader och en massa besvär (t ex för att man skulle få in någon
som inte var van att jobba med de andra, någon som man dessutom inte kände
till). En fullt naturlig lösning.

  Jag har svårt att se det som någon skandal.

  Att det skulle vara till för att "håna" (detta ord som invaderat löpsedlarna
senaste åren! - allt "hånas") Josephine Baker är rena löjan. Det var
självfallet en hyllning.

--Ahrvid

Ps. Kan vara värt att kolla upp om i botten till detta finns att
syndikalisterna länge haft en tvist med Berns.

www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan  /