[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Asteroid DA14 på NASA-TV

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 15 Feb 2013 21:36:48 +0100

Rickard:
> Det verkar (återigen) ha varit NASA och deras pr-avdelning som bestämt
> vad vi stackare i allmänheten "ska" tycka och tro om denna asteroid.
> Trots att den passerar närmare Jorden än någon annan känd asteroid i
> historien (och innanför banan för några av våra satelliter), har man i
> många månader nu försäkrat världen om att det inte alls finns någon
> fara för nedslag på Jorden. Alltså är det också -- inte minst av
> prestigeskäl -- viktigt för dem att kabla ut uppgiften att morgonens
> ytterst unika meteorkatastrof över Ryssland inte har något alls med
> [...]
  Nå, jag vet att du ogillar NASAs olika avdelningar för och ansträngningar
inom PR.
  Men jag hoppas du inte tror att det skulle ha varit någon risk för att DA14
skulle ha träffat jorden. Man är väldigt bra på att beräkna sådana saker. Man
kan beräkna banor 50 år i framtiden, eller mer. Teleskopen har hög upplösning
och superdatorer (det krävs inte ens superdator iofs) kan tugga siffror.
  Det finns dock faktiskt en fara som kan slå till oväntat: en komet som slår
till från solsidan. Kometer kommer långt utifrån solsystmet. De må vara
periodiska men många har så långa omloppstider att vi ser den första gången i
historien när den börjar närma sig solsystemets inre - och vi kanske inte alls
ser dem, t ex om de inte utvecklar någon svans att tala om. När en sådan komet
kommer närmare solen kan vi inte se den alls (teleskop funkar illa dagtid...),
kometen kan runda solen och komma in mot jorden från solsidan - utan att vi
kunnat upptäcka den!
  I största allmänhet tycker jag det är värt att satsa en del på system för
övervakning av kometer och asteroider. Vi har viss koll, och man känner inte
till något objekt som kan utgöra fara. Men man vet aldrig...

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)