[SKRIVA] RE: [SKRIVA] 100 år efter Strindbergs död

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 15 May 2012 06:59:01 +0000

Ja, ganska makabert med dessa dödsårsfirningar- eller 2009 när vi firade
FÖRLUSTEN av Finland.
Kanske mest fantastikinspirerad tycker jag Strindbergs "Ett drömspel" är med
förflyttningar i rum och tid, på ett
drömskt svävande sätt. Strindberg själv lär ha lämnat anvisningar om att han
ville ha scenlösningar med
hjälp av ljus och inga tunga målade bakgrundsbilder.
Malmö stadsteater hade nu i vintras 17 mars löst detta med alla scenväclingar
genom att strunta nästan helt i
scenografin, kostymerna också, skådespelarna uppträdde i sina privata kläder,
en praktikant hade mjukisbyxor på
sig som det stod scenskolan i Jönköping på eller nåt sånt! Hela uppsättningen
vilade på texten(något förkortad) och åskådarnas fantasi.
Och jo det fungerade faktiskt.
Som om nutidsmänniskan vill ha en paus från alla specialeffekter ?!?

/pia
Förresten lär inte hr Strindberg ha hävdat att han lyckats göra guld? dvs något
som såg ut som guld :)