[SKRIVA] Re: _[SKRIV?= A] Ibland

  • From: someone <corona.borealis@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 6 Sep 2010 16:42:02 -0700 (PDT)

>From: =?iso-8859-1?Q?Torbjörn_Wester?= <wester@xxxxxxxxxxxxxxx>
>
>"Bland de [författare] som verkar helt på marknadens villkor och alltså inte
>erhåller stipendier och dylikt, uppskattas antalet [som kan försörja sig på
>sitt skrivande] till ett drygt 100-tal.
>
>Om man inkluderar författare som erhåller författarpenning, statlig
>konstnärslön eller andra längre stipendier, uppskattas antalet
>heltidsförfattare till runt 300."

Om den siffran stämmer så var det ungefär vad jag gissade, hi hi.

Jag räknar in stipendier, eftersom det är en betalning för deras skrivande, en
sorts lön. Men det kan man ha skilda åsikter om.

Anledning till att jag är intresserad av denna fråga är att den lägre siffran
gör mig pessimistisk medan den högre gör mig optimistisk.

Mvh
Jonas Lith