[SKRIVA] Rymdkonvent om okänd rymdfarare

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 2 Apr 2011 18:32:37 +0200

RYMDKONVENT 2 APRIL

...strålade den stora ljusbilden när jag anlände till Tekniska Museets
föreläsningssal. Man fick registrera sig och ha en nametag, fick programblad
och en mapp med infomaterial, precis som det skall vara. Vi skulle få höra om
den svenske rymdfararen Fabian Aulin från 1906.
  Låt mig för ett ögonblick göra en meta-kommentar. Vad det handlar om är ett
väl genomarbetat - skall vi säga - Art Performance av Lotta Oudhuis och Lovisa
Henoch som också gjort en bok/infomaterialmapp om saken, Expeditionis Planeta
Teitus. En sorts "alternate history" i steampunk-anda full med detaljer,
kartor, vetenskapliga protokoll, bilder, föremål och annat kringmaterial.
Mycket välgjort, roligt och intelligent. (Man har gjort liknande
föreställningar tidigare, bl a på Rönnells antikvariat - jag kunde inte gå då,
så jag var glad att jag fick se det hela nu.) Se t ex
http://www.anomali.se/bok/teitus.php
  Till vänster om vetenskapspaneldeltagarna fanns ett utställningsbord med
föremål från Fabian Aulins expedition, och till höger resterna i form av
"cockpit" till hans rymdfarkost, Cosmobilen. Vi fick filmer och
ljuduppspelningar och en rad miniföredrag. En 50-60 personer hade samlats, och
jag förstår att det sändes på weben också, eller kommer att finnas för
efterhandstittande (jag har ingen URL, men prova http://www.tekniskamuseet.se/
som nog lär ge info).

1904 upptäckte en Fabian Aulin en miniplanet, en parasitplanet, som kommit nära
jorden och gick delvis in i dess atmosfär. Förra året upptäcktes en förseglad
låda med material kring hans utforskning, och det är därför vi nu kan få veta
allt om den okände svenske rymdfararens äventyr. 1906 kunde han fara till
planeten, kallad Teitus, i sin Cosmobil som han hunnit bygga.
  Rymdkonventet öppnades av Tekniska Museets intendent Nils Olander och
ansvariga Lotta Oudhuis och Lovisa Henoch tog sedan över och berättade mer till
datorbilder och film. Bl a fick vi via en fonografupptagning höra Aulins tala
till den Geografiska Konferensen i Geneve 1908.
  Flygexperten Gert Ekström berättade därefter om Cosmobilens konstruktion, som
dock i vissa detaljer är oklar. Den drevs dock av kärnkraft, *nyponkärnor* som
förbrändes och tydligen gav extra skjuts åt ångturbinerna.
  Astrobiologen Bertil Norberg vidtog och berättade initierat om
Teitus-planeten, som han ansåg förmodligen i sig var en levande entitet. Bertil
har jobbat för NASA (och är också känd i science fiction-kretsar) och lade bl a
fram en teori om att planeten var som ett spaningsbi, och kan komma att dra
till sig andra parasitplaneter som kommer och suger åt sig resurser från
jorden. Teitus kan uppenbarligen röra sig i "hyperrymden" och en förklaring kan
vara att den inuti har ett roterande svart hål (som enligt vissa teorier kan
bryta sönder tid och rum).
  Mats Karlsson, journalist på bl a tidnngen Språk, berättade om möjligheterna
till kommunikation med utomjordiska entiteter. (Det finns också en artikel om
saken i senaste Språk, som man kunde plocka på sig på Rymdkonventet.) Bl a fick
vi höra om WOW-signalen från 15 augusti 1977 i Stjärnbilden Skytten.
  Vi fick en filmad intervju med kosmonauten Leszek Bonikowski som efter att
han sparkats från det ryska rymdprogrammet till sig lyckats ordna särskilt
tyngdlöst boende... Av tekniska skäl fick intervjun göras genom brevlådan till
hans lägenhet. Det blev riktigt rörande när han började sjunga en gammal
sovjtisk rymdsång.
  Så kom en filmad intervju med Säters kommunalråd Kerstin Axelsson, som sade
att kommunen (fär Aulin verkade) nu satsar stenhårt på rymdrelaterad
verksamhet. T ex bygger man upp äldreboende med nollgravitation à la
Bonikowski. Tyvärr strejkade ljudet mitt i intervjun, men vilken tur då att
Kerstin Axelsson fanns i publiken. Och satte sig i expertpanelen och berättade
"live" mer om Säter och rymden.

Det blev paus där det bjöds på pepparkakor och kaffe. (Och såg jag inte Jaan
från Sunkit i publiken?) Jag passade på att studera Aulin-dokumentationen som
Oudhuis och Henoch publicerat. Det störde mig något att Aulin inte kunde
använda gammalt svenskt verbplural korrekt ("Jag äro") men en av
arrangörsdamerna förklarade att Aulin var något dyslektisk.
  En annan anomali var att bland mynten Aulin haft som reservpengar om han
landade utomlands (istället för i Sverige, och Ugglebo varifrån han startade)
fanns brittiska pennies från 1936. Men då kom jag att tänka på att Bertil
Norberg förklarat att planeten troligen kunde röra sig i tid och rum och då
spelar det ingen roll. (En annan anomali var att Aulins tal från 1908 lät
elektroniskt förstärkt. Men elektronröret uppfanns först 1909.)

Så vidtog en paneldebatt.
  Jag kan inte återge allt. Men exempelvis kommunalråd Axelsson lät som ett
typiskt kommunalråd, och kom någon besvärlig fråga fick vi veta att det
tillsatts en utredning. Bertil Norberg kom med fler vetenskapliga förklaringar.
Mats Karlsson var kritikern som talade om jordisk imperalism och skandalen med
att rester från Aulins biologiska prov hittats slängda i en slaskhink hos
kommunen. Gert Ekström berättade att Aulin och hans medarbetare innan
expeditionen utförde "psykisk träning" som bestod av att slänga små bomber på
varandra - och så slängde han ut små fyrkerverkeriknallar på golvet till en
smattrande effekt.
  Publiken kunde ställa frågor och jag ställde själv en om vad man skulle göra
med det sensationella tekniska genombrottet att skapa ett antigravitationsfält
för "tyngdlöst äldreboende". Kommunalrådet svarade svävande (no pun intended)
att man skickat en delegation till Japan och tittade på en patentansökan. "Men
jag kan inte alla detaljer så jag ber att få återkomma."
  Bertil Norberg varnade för att vi i framtiden kunde få besök av flera
parasitplaneter och därför borde vi i samarbete med NASA vidreutveckla
Prisma-satelliterna för att med olika störningar skrämma bort dem. Han påpekade
också att NASA är högintresserat av Cosmobilen, nu när rymdfärjorna skall
pensioneras.
  Det talades om turistrymdfärder med nybyggda cosmobilar och någon i publiken
var orolig över strålningen från antigravitationsfält. För att ta några av
publikfrågorna.
  Sist gjordes lottdragning (lotter såldes i pausen) där man kunde vinna
frystorkad rymdmat, stoftprov från Teitus, affischer på Cosmobilen, Aulins
autograf och litet annat. (Jag misslyckades vinna något.)
  Slutligen tilldelades Lotta Oudhuis och Lovisa Henoch medaljer "i äkta
mässing" för sina epokgörande forskningsinsatser. Det hela tog väl kanske 2,5
timme.
  Ja, det mycket kul och givande och väl genomfört. Publiken applåderade och
skrattade och verkade nöjd. Kommer Aulin och Tetius till en scen nära dig -
masa dig dit!

--Ahrvid

Ps. Det slår mig att det här vore en otroligt bra grej att ha på Euroconen i
juni också! Det bör dock nog vara på engelska i så fall (för utländsk publik)
och kräver en del praktiska förberedelser, men kommittén bör ta kontakt med
upphovskvinnorna. Ett förslag bara.

Pps. Och apropå Rymdkonvent, erinrar jag mig om Spacecon 1980, som Anders Palm,
Bertil Falk m fl arrangerade bl a för att man utgivit sitt Kapten Frank-album.
En kul kongress med massor av Gamla Uvar (f ö såsom Eurocon också i Teknis
kårhus).

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----