[SKRIVA] Re: Rymdens lukt

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 19 Oct 2008 12:18:35 +0200

From: ivarsson.g@xxxxxxxxx
> handlade om hur sten och dylikt som man har plockat hem från månen
> luktade. Man kan gissa att det inte luktar något alls, ack vad fel man
> kan ha. Enligt uppgift lulktar månsten och månsand, om man får säga så
> rakt ut, skit!
  Jag har hört andra uppgifter om hur månmaterial luktar. Det skall lukta
fuktig hund och ha drag åt ozon, om jag minns rätt.

> Häftigt alfabetsanagram! Det tror jag inte att jag har sett>förut. Är det du
> som har kommit på det?
  Det kallas "pangram", om man försöker få in max antal bokstäver på minsta
antal. Jo, jag kom på det - det stod i DN-NoN för ett antal år sedan, när man
bland läsarna efterlyst just pangram. Och Yxskaftbud... har den egenskapen att
det har varje svensk bokstav en gång, och inget mer än en gång. Det borde
ersätta "Flygande beckasiner söka hwila på mjuka tufwor".
  Någon dag borde jag skriva en novell där jag bakar in "Yxskaftbud...".

http://www.live.com/getstarted.aspx-----