[SKRIVA] Re: Relationes

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 26 Jul 2010 09:42:17 +0200

Bertil:
> Var får jag tag i Dina uppgifter om Relationes Curiosae, Ahrvid?
  Det finns en del spridda uppgifter i:

//www.freelists.org/post/skriva/Notes-on-early-sff-magazines

//www.freelists.org/post/skriva/Fredrag-utkast

  Jag har minst två längre och fylligare texter om RC, en på engelska, en på
svenska, men problemet är att de ligger på en annan hårddisk som f n är
"off-line" (den är avmonterad från denna dator och ligger lös, och att montera
in den för att hitta en enstaka text är litet jobbigt). Jag TROR att en eller
bägge av de texterna ligger i Sverifandom-listans arkiv, men det arkivet är
inte googlingsbart (då det är lösenordsskyddat) och det är inte enkelt att söka
i. (Jag är med på Sverifandom-listan och når arkivet, men man kan inte
fritextsöka i det. Man måste veta när texten pubbades...)
  Hittar jag de längre texterna kan jag återposta dem. Under tiden kan ju den
som är med på Sverifandom försöka hjälpa att leta efter dem... Men det kan ta
tid.
  Kan du beställa material via interbibliotekslån eller något finns den längre
engelska artikeln i brittiska SF Foundations tidskrift Foundation, våren 1998,
nr 72.
  Själva Relationes Curiosae finns på Kgl Biblioteket i Stockholm. (Du skall ju
till Sthlm snart, och kanske kan planera in ett besök där? Men mina artiklar är
litet av en genväg till info, för numren är svårlästa, med gammalstavning,
frakturstil osv...)

Sänd din novell till 11e Fantastiknovelltävlingen senast 1/9, till Ahrvid resp
fantastiknovell@xxxxxxxxxxx - cash prizes!

Dela fler filer med nya Hotmail (upp till 10 GB i ett mejl). Klicka här!
http://explore.live.com/windows-live-hotmail-----