[SKRIVA] Refuserade författare

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 28 Nov 2009 20:51:27 +0100

SvD skriver om framgångsrika författare, som dock från början refusreats:

http://www.svd.se/ego/_s185/http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_3857435.svd

Norstedts lär varje år få "1200 och 1500 obeställda manus till Box 2052. På tio
år har det resulterat i 39 debutanter, 22 män och 17 kvinnor, berättar
förläggaren Håkan Bravinger. Bakom den torra statistiken döljer sig namn som
Jonas Hassen Khemiri, Daniel Sjölin och Maria Sveland... Obeställda manus
tröskas igenom manusgruppen (som på Norstedts består av förläggare, redaktörer
och lektörer) som väljer ut vad man ska gå vidare med och läsa noggrannare,
lägga ut på externa lektörer och slutligen anta eller refusera, och då kort
eller långt, som det heter i branschen. Den korta refusen är opersonlig, tackar
för att författaren har skickat in sitt manus men förlagen får så många och
allt går inte att ge ut, blablabla. Den långa är ett mer personligt brev där
förläggaren förklarar hur man har resonerat, ger tips och pekar på brister.
- Min princip är att jag bara skriver personliga refuseringar om jag vill öppna
en dialog med författaren."

Det sista säger Norstedtsredaktören Håkan Bravinger, som själv hör till de som
refuserats tidigt i karriären. Han ger fem råd till förhoppningsfulla
författare:

"1. Språket är oerhört viktigt, det är det vi jobbar med. Skapa dig en egen
röst - jag står till exempel inte ut med poeter som vill "skriva poesi".
2. Gör jobbet. Om ett förlag vill att du ska jobba om ett manus, lägg ner den
tid och kraft som behövs, det är ett sätt att visa att du pallar trycket.
3. Tänk på inledningen. Den som läser måste dras in i boken, det gäller den
vanlige läsaren, för att inte tala om lektören på ett förlag. Då går det inte
att ha för lång startsträcka.
4. Om du skriver genrelitteratur, tänk på genrens stereotyper. Det är inget
vidare att börja en deckare med att telefonen ringer, det gäller att förhålla
sig till stereotyperna på ett mer egensinnigt sätt.
5. Förlagen vill gärna ha ett följebrev där du berättar något om dig själv. Det
är en bra idé att skriva vad du egentligen vill med manuset, och gärna utan att
vara överpretentiös. Bilder på dig själv, omslagsskisser och
marknadsföringsplaner är däremot onödiga."

--Ahrvid

Ps. Men däremot skriver SvD fortfarande inget om jätteskandalen Climategate,
där IPCC:s "klimatforskning" avslöjats som fusk och manipulation. SvD följer
resten av media, som sedan länge köpt föreställningen om "klimathotet" - man
vågar inte erkänna fel. Men det kommer att släppa ganska snart. I utlandet
skrivs mycket om skandalen, och nätet kokar (kolla www.theclimatescam.se,
camirror.wordpress.com, www.wattsupwithtthat.com t ex). Jag håller relativt låg
profil i frågan på denna lista, ärendet har redan behandlats här flera ggr, men
delvis pga tidsbrist - jag deltar i debatter på en rad andra håll.

Hitta kärleken i vinter!
http://dejting.se.msn.com/channel/index.aspx?trackingid=1002952-----