[SKRIVA] Rec:Ord, svett & rårar/red: Moberg

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 27 Mar 2007 00:41:00 +0200

Ord, svett & tårar, red: Eva Moberg (Härnqvists bokförlag, 2006, 144 s)

Detta är en riktig inspirationsbok för författare, och även författarnas fans: läsarna. Efter ett kort förord går redaktören Moberg lös på att strössla författarcitat om skrivandets upp- och nedgångar. Där finns mycket som kan insiprera eller stämma till eftertanke. Några exempel: "Med slutna ögon låg han där och stirrade in i den själens sjuka punkt där diktens pärla hårdnar." (Runar Schildt) "Jag älskar att vara författare. Vad jag har svårt för är själva pappersarbetet." (Peter de Vries) "Författande är en socialt accepterad form av schizofreni." (E L Doctorow) "Att ge ut en diktsamling är som att släppa ner ett rosenblad i Grand Canyon och vänta på ekot." (Don Marquis) "Poeterna är mänsklighetens oauktoriserade lagstiftare." (Percey B Shelley) "Det ligger inga pengar i poesi, men å andra sidan ligger det ingen poesi i pengar." (Robert Graves) "Fråga inte författare vad de arbetar med. Det är som att fråga en cancersjuk hur tilståndet fortskrider." (Jay McInercey) "Om en doktor sa åt mig att jag hade sex minuter kvar att leva så skulle jag inte oroa mig. Jag skulle bara skriva litet snabbare." (Isaac Asimov) "Katten satt på mattan är inte början på en berättelse. Det är däremot katten satt på hundens matta." (John le Carré) "Att dikta är att ljuga sig fram till sanningen." (Eyvind Johnson) "Enligt min uppfattning är recensioner ett slags barnsjukdomar som nyfödda böcker kan drabbas av." (Georg Christoph Lichtenberg) "En kritiker är en person som vet vägen men inte kan köra." (Kenneth Tynan) "Hur många av oss har inte beklagat, att när Napoleon en gång sköt mot en tidningsredaktör missade han och dödade en förläggare. Men vi minns det med värme, för uppsåtet var gott." (Mark Twain) "Det finns tre regler för hur man skriver en roman. Tyvärr vet ingen vilka de är." (W Somerset Maugham) Vill man veta hur författarna ser på sitt värv, kritikerna, redaktörerna, läsarna med flera, finns många inspirerande guldkorn i denna citatbok.

--Ahrvid Engholm

--
ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!