[SKRIVA] Re: Rec: The Dreams Our Stuff Is Made Of/T Disch

  • From: gittans@xxxxxxxxxxx
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 15 Jul 2008 12:59:30 +0200

On Mon, 14 Jul 2008 13:59:45 +0200 (CEST), "ahrvid@xxxxxxxxxxxx"
<ahrvid@xxxxxxxxxxxx> said:

>   * Ett kapitel om hur amerikaner (särskilt politiker) bara ljuger och
>   bedrar
> (vilket påminner om Bellis' förhållande till fanfonder). Det är av
> betydelse
> för sf, som ju faktiskt är en sorts litteratur som ljuger och skroderar.
> Genren
> baseras ju på vild fantasi! Här blir det plötsligt väldigt politiskt med
> allt
> från lögner om Vietnam, Watergate och till mer moderna politiska
> skandaler.

Men det kan inte sägas vara typiskt för bara amerikanska politiker.
Svenska politiker är minst lika bra på det. Alla politiker sysslar med
det. Särskilt stort avstånd var det nog mellan verklighet och utsaga i
de gamla kommunistländerna. Ser man på dagens Nordkorea är det lätt att
inse.

> Enterprise egentligen symboliserar ett modernt kontor - scenbygget ser ju
> faktiskt egentligen ut som ett enda stort kontor.

Intressant notering!

> förskräcklige John Norman (som egentligen hette John Frederick Lange jr)
> som
> skrev en oändligt serie böcker om hur kvinnor älskade att vara slavar och
> tillfredställa sina manliga härskare på planeten Gor. (Gor det så Gor
> det, tyckte förlaget tydligen.)

Jag har inte läst Gor-böckerna, men jag förstår att de är en hemsk
soppa.

> förresten att bilen är "den hemliga meningen" med rymdskeppet.

Vad menas med det? Att när de skriver om rymdskepp menar det egentligen
bil?

> Hubbard och P K Dick, som hade sin egen privata religion/religiösa
> upplevelse,
> kallad VALIS - Vast Active Living Intelligence System. Disch skildrar
> möten med
> Dick, som betedde sig underligt och pratade hela tiden och var övertygad
> om att
> denna VALIS fanns. Nog tog Dick en massa droger, men i det här fallet
> hade han
> nog drabbats av en mer specifik frontal lob-störning som är känd för att
> ge
> hallucinationer och konstigheter.

Dick har jag inte läst så mycket av (bara en del) men man blir onekligen
intresserad att läsa mer!

> Även giftgasgalningarna i den japanska Aum-sekten hade sf-
> anknytning, då ledaren sades vara inspirerad av Asimovs
> Stiftelse-trilogi. Det
> tycker jag dock inte vi kan lasta den Gode Doktorn för.

Nej, det är inte hans fel.

> T o m Heinlein var en
> smula
> radikal, och ställde 1938 upp i delstatskongressvalet i Kalifornien för
> demokraterna, på en rätt radikal plattform (han besegrades dock - vilket
> sf- läsarna kan vara tacksamma för).

Det var en nyhet för mig!

>   * Ett kapitel handlar om hur tredje världen, andra länder och aliens
> skildras i genren - ganska fördomsfullt i många fall, m a o. Kapitlet
> inleds
> med utdrag ur Emmanuel Swedenborgs De Telluribus ("Om andra världar") där
> han
> skildrar möten med invånare från andra planeter i vårt solsystem. Enligt
> Disch
> är det möjligen den första skildringen av invånare på andra planeter
> (månen
> räknas inte).

Kanske Swedenborg var den förste riktige sf-författaren?

Tack för en intressant recension, även om den inte var så analyserande!
Många goda småbitar fick vi.
/  Birgitta Svensson  :
/ gittans@xxxxxxxxxxx :

--