[SKRIVA] Rec: "Ta den ring" (manus Bing/Bringsvaerd)

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, "sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx" <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 08 Feb 2008 23:59:03 +0100

Från PC Jörgensen fick jag en DVD med den norska sf-serien "Ta den ring" från 1982. Varför just jag fick den vet jag ej (men jag gissar att PC skaffat sig en bättre kopia av serien själv), men jag vill dock tacka för vänligheten genom att säga några ord om serien. För naturligtvis har jag nu tittat igenom den. Jag minns inte om jag såg serien när den ursprungligen gick i början av 80-talet (den gick säkert på SVT), ty jag tycker den har en karaktär av ungdomsäventyrsserie och den genren brukar jag inte hänga med i. Manus är av Jon Bing och Tor Åge Bringsvaerd (vilka annars!) och deras andra TV-serie, "Fripassagerare", minns jag absolut att jag såg. Titeln "Ta den ring" kommer från en norsk sånglek, som jag dock är osäker på om svenskar känner till. (Man sjunger en ramsa: "Ta en ring och låt den vandra" medan en ring placeras i händerna bakom ryggen på deltagarna och sedan skall man gissa vem som har ringen.) Handlingen centreras kring en vetenskapsman i fornetnologi. I inledningen håller han ett föredrag om mystiska symboler hos forntida folk. Han bär en märklig ring på sig, och under en middag med sin far får han veta att denna ring är speciell, antydningsvis har särskilda krafter, och den bör inte bäras öppet för det är farligt. Ringen har vandrat i släkten i århundraden. Men i och med att föredraget kunde ses i TV fick en hemlig konspiration (mer strax!) syn på vetenskapsmannen och hans ring, och de börjar jaga honom. Det är högteknologiska figurer som kan bedriva hemlig spaning (med bildsändning) via smycken och speglar och har en hemlig central som ser ut som något ur Dr Who. Hjältens far dör strax på sitt hotellrum under mystiska omständigheter och polisen börjar bli intresserade. Vetenskapsmannen hittar dokumentation som rör ringen på ett antikvariat, med kopplingar till en fästningsfånge under sent 1600-tal, på en ö utanför Trondheim. Här blir det ett antal förvecklingar och äventyr, som jag inte skall redogöra för i detalj. Det blir biljakter, bränder, konspiratörer som försvinner via hemliga portar och en hel del annat. Det hemliga konspiratoriska sällskapet är svenskar, i alla fall pratar de svenska, utom när de håller sammanträden i en mystisk sal (då pratar de engelska). Det blir förmodligen extra konspiratoriskt på svenska. Dock finns en ung kvinna bland konspiratörerna, som så småningom slår sig i slang med hjälten. Jag ger upplösningen allra sist i form av en spoiler. Bläddra längst ned (nedanför min sig) om du vill veta.

Serien är ganska gulligt 80-talsmässig. Klädmodet är litet annorlunda, liksom bilmodellerna, och antagligen skulle Oslo-bor (mycket av handlingen utspelas där) anse stadens utseende idag skiljer sig en del. En sak slår mig, om vi antar att serien spelades in 1981 (för sändning 1982): till det yttre verkar mycket mindre ha ändrats på de senaste 27 åren (81 till 08) än de 27 åren innan dess (54 til 81). Jag tror att en som år 1981 såg en film inspelad 1954 skulle anse att väldigt mycket mer förändrats, jämfört med den som ser en film år 08 inspelad 1981. Förutom mode och bilmodeller (där skillnaderna dock är relativt små) är det enda som skiljer 81 från 08 att man då inte hade mobiltelefoner. Och det är en smula besynnerligt med tanke på att de rent faktiska förändringarna de senaste 27 åren troligen varit större än föregående 27 år. (Sovjet har upplösts, EU har utvidgats, mobiler har jag nämnt, Internet, Tjernobyl, uppgång för Kina, genteknologi, globalisering med en stark ekonomisk tillväxt t ex i Asien, två Gulfkrig, bid Laden, dokusåpor, osv.) Till utseendet verkar litet ha ändrats de senaste decennierna, men under ytan har rimligen mer ändrats någonsin tidigare i historien.
  Alla förändringar syns inte, kan vara en slutsats.
Serien har sina brister. Via Google ser jag att den ursprungligen var i tre delar, men på min DVD har alla texter mellan delarna redigerats bort. (Det finns något scenhopp från en redigering där en del verkar ha försvunnit, men det handlar troligen inte om så många sekunder.) Längden är nära 2:40 totalt, vilket gör avsnitt på 50-55 minuters längd. Det finns en hel del scener som verkar onödigt långa, gissningsvis för att få upp avsnittslängden till det stipulerade. Biljakter som pågår länge, folk som står tysta i ett rum och funderar, kameror som i onödan följer någon som går ur en bil och sedan vandrar en lång sträcka till en port, ett ganska utdraget uppträdande med barnsånger, osv. Men i sig är manuset tämligen bra (onödiga longörer är mer regissörens fel). Det finns spänning, förvecklingar, en del ond bråd död, men allt får sin logiska förklaring. Specialeffekter består av t ex hi-tech-scenbyggen, dubbelkopiering på spegelytor (så att man ser något annat där) men inte minst en spektakulär bilkrasch utför en brant där lågorna flammar i bästa hollywoodstil. Inspelningen verkar vara gjord på video, snarare än rullfilm; det kan man se på färgmättnad, skärpa och andra egenskaper hos bilden. Denna DVD är förmodligen inspelad från en sändning i norsk TV under 80-talet (man ser inte stationsmarkör i något hörn; i svensk TV började man med sådant först i början av 90-talet - tidigare än så var TV-bilden helt "ren") och jag noterar att danska och svenska repliker inte är textade. Norska tittare antas förmodligen ha sådana språkkunskaper att text är obehövlig (i motsats till svensk TV-publik; både danska och norska textas alltid). De fåtaliga engelska replikerna textas dock. På det hela taget är "Ta den ring" väldig charmig och man sitter och tänker "Ah, ljuva 80-tal!". Det är inte en nagelbitare och inte en excess i sf-specialeffekter, men det är en trevlig liten konspirationshistoria som man kan sjunka in i. Och hemliga konspiratörer pratar svenska.

ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!
Gå med på SKRIVA! http://www.skriva.bravewriting.com

SPOILER kommer en bit ned:

Konspiratörerna visar sig vara en grupp utomjordingar (som f ö är odödliga eller lever länge) som besökte jorden för att studera oss. Det fanns en utbrytargrupp bland ET:arna varifrån hjältens familj kommer. Konspiratörerna jagade hjälten och hans ring för att få reda på var deras förlorade rymdskepp låg gömt. Hjälten och den kvinnliga konspiratören, som överger konspirationen, kärar ned sig och får varandra i slutet.
grundad 1997 * Info http://www.skriva.bravewriting.com eller skriva- request@xxxxxxxxxxxxx för listkommandon (ex subject: subscribe).