[skriva] Re: Rec: Makt & minne, A Ancarcrona

  • From: gittans@xxxxxxxxxxx
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 22 Mar 2007 18:48:34 +0100

On Wed, 21 Mar 2007 16:13:03 +0100, "Ahrvid Engholm"
<ahrvid@xxxxxxxxxxxx> said:
>    Den börjar med att ta upp hur de första skrivtecknen kom till, från
> sumererna och över fenicierna, vars tecken sedan övertogs av grekerna,
> utvidgades med vokaler, omarbetades och via romarna blev vårt alfabete
> (våra versaler är romarnas, våra gemener är Karl den Stores s k
> minuskler).
>    Drygt halva boken handlar om bokrullar, men det är böcker det också.
>    Fram till kristendomens genombrott var det bokrullar som gällde.

Trevlig recension! Man tänker inte så ofta på hur det var med
litteraturen förr. För bokrullar tänker i alla fall jag på hur man under
judiska gudstjänster rullar upp en stor bokrulle. I övrigt förekommer
inte bokrullar idag, vad jag vet.

Det är synd att mycket av den klassiska litteraturen försvunnit.

Intresset för antikens litteratur börjar också avta. Jag har hört att
man på Lunds universitet nu lagt ned kurserna i klassiska språk,
grekiska och latin. Vaddå kulturarv?

Birgitta (den inte så heliga)
/  Birgitta Svensson  :
/ gittans@xxxxxxxxxxx :

--
http://www.fastmail.fm - I mean, what is it about a decent email service?

-----
SKRIVA för sf, fantasy och skräck * Sveriges äldsta skrivarlista
grundad 1997 * skriva-request@xxxxxxxxxxxxx för abonnemangsskommandon