[SKRIVA] Rec: Cornelis/Regi: A Chamdin

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 4 Dec 2010 22:44:15 +0100

Var med brorsan idag och såg Amir Chamdins (regi) film "Cornelis", baserad på
Cornelis Vreeswijks liv. Det var något att se fram emot! Gamle Kees är en stor
favorit, och jag hade turen att se honom live en gång (liksom jag även såg
honom med gitarr över axeln i en ICA-butik på Söder). Fick en gång en
Cornelis-box med fem samlingsskivor av hans bästa grejor. Den gick nästan
dygnet runt under en vecka.
  Filmen har fått ganska blandade tidningsräkor, ungefär betyg 3 av 5. Men jag
tyckte faktiskt den var bättre än så (kanske betyg 4 eller 4+). Kritikerna har
noterat att filmen är ganska rapsodisk - det går snabbt framåt i enskilda
scener och korta skeenden. Men det stör mig faktiskt inte så hemskt. Cornelis
levde ett mångskiftande liv, och det finns nog inget riktigt bra sätt att
omfatta allt som hände honom.
  I gengäld är filmen både välspelad och välregisserad. I början får vi scener
från Cornelis' barndom i Holland, när tyska soldater kommer och letar efter
någon person i det Vreeswijska hemmet. Sedan direkt hopp till Cornelis första
jobb som mentalvårdare på Beckomberga (han var utbildad socionom) och hur han
träffade sin första fru (spelad av Malin Crepin, som gör rollen fint).
  Sedan går filmen framåt i scen efter scen. Mötet med Fred Åkerström (bra
spelad av David Dencik). Med producenten Anders Burman (dito). Konserter. Hur
hans skrivarpråm sjönk. Rattfylla och finkan. Penningproblem. Piller.
Relationen med sonen Jack (som varit inblandad i produktionen som
musikansvarig). Nya fruar. Tidningsrubriker. Fester. Transvestiterna som fick
Cornelis att hämta förskäraren i köket. Lägenhetsbrand. Beskedet om cancer. Det
hela slutar med hur Cornelis gör succé på Roskilde-festivalen 1987, där
Generation Punk upptäcker en av Nordens största vispoeter genom tiderna.
  En del måste hoppas över. Hans perioder av utländsk exil (Cornelis bodde
tidvis i Danmark, Norge och Holland) får inte plats, men väl hans session i Rio
de Janeiro. Inte heller får vi något från hans samarbete med Ulf Thorén, där
han var hustrubadur och blev känd för den stora TV-publiken (där "upptäckte"
jag själv i späd ungdom Cornelis, med kolonibrev och agdahönor). Jag vet att
han också gjorde en turné med Östen Warnerbring, som också förbigås. Men det är
kompromisser man får göra, ty en långfilm är kortare än många tror.
  Det hela är realistiskt gjort. Klädedräkter, klubbmiljöer, gatuscener -
exempelvis används autentiska bilder från vänstertrafikens, trådbussarnas och
spårvagnarnas Stockholm (Cornelis har ibland digitalt förts in i scenerna). I
en annan scen har man t o m fått med SAABs föga kända sportbil Sonett. (Kanske
mer känd som Volvo Sonett genom Rolv Wesenlund...)
  Men jag vill särskilt framhålla den utomordentliga insatsen av
huvudrollsinnehavaren Hans Erik Dyvik-Husby, välkänd tidigare som Hank von
Helvete i det norska kultbandet Turbo Negro. Han har själv levt ett
Cornelis-liv, med droger, fester och hålligång. När han fick rollen låg han på
avgiftning hos L Ron Hubbard & Co i Eslöv. Han har tidigare nått stora
framgångar i Jesus Christ Superstar, och är inte främmande för agerande.
  Han spelar rollen som Cornelis med inlevelse och övertygelse. Jag tycker att
han är verkligt, verkligt bra! Han bär filmen på ett suveränt sätt. Och hur är
det med svenska språket då? Ja, det fixar han lätt som en plätt. Cornelis litet
stockholmska idiom sitter som smäck. (Bara på två ställen noterade jag extremt
svaga avvikelser. I en sång mot slutet - ibland används hans egen sång, ibland
ljudspår av Cornelis - blir ljudvärdet på "ö" aningen norskt. Och på ett ställe
verkar han sjunga "tillrade" istf "trillade", fast jag kanske hörde fel. Men
det är värdsliga saker av noll betydelse på det hela taget.)
  Regissörer borde stå i kö för nya roller åt den begåvade Hans Erik.
  Ett fascinerande livsöde, en stor konstnär, bra skådisar, bra regi, bra
miljöer. OK, filmen hoppar från tuva till tuva, men den levererar nästan allt
man kan begära.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----