[SKRIVA] Rec: CDM nr 64

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 10 Jan 2008 07:41:06 +0100

Per Olaisens CDM (Crime Detection Mystery) är ett unikum, såsom en av få tidskrifter uteslutande ägnad noveller och därtill deckarnoveller. Numera kommer CDM två ggr/år, men är då å andra sidan litet tjockare och flottare tryckt. (Info om CDM mm www.olaisen.se.) CDM nr 64 har åtta noveller (samt en liten recensionsavdelning sist). Undertecknad har äran att inleda med "Genbankrånet", en Dustin-novell vari ett mord sker i ett genetiskt laboratorium på månen. Den vetenskapliga twisten i novellen är något jag erfar att en japansk forskare redan lyckats göra på riktigt. Vid sen genomläsning finner jag stycket bättre än jag från början trodde. (Men i övrigt får folk själva bedöma novellen.) Inger Jalakas' "När han äntligen kom var jag trött" är en humoristisk historia om vad som kan hända vid dålig service. Smilbandsförhöjare. Roland Axelssons "Olycksfallet" handlar om ett par med äktenskapliga problem, som får sin för en deckartidskrift passande lösning. Kändes litet lättviktig, men är å andra sidan snärtig och kort. Prem Chands "Själamässa" är en indisk novell (översatt av Bertil Falk) om diverse vådliga äventyr under första halvan av 1900-talet i brittiska Indien. Det ingår brott, men novellens förtjänst är främst att tjäna som exposé över hur det indiska livet kunde te sig under senkolonial tid. Marie Jakobis "En lycklig familj" har ungefär samma tema som Axelssons novell, men är litet mer psykologisk till sin natur. Välskriven. Jan Eric Arvastsons "Besten och tidsfaktorn" är en ganska intensiv novell om hemtjänst och knark. Välskriven och med en mycket finurlig twist. En av numrets bästa. Men numrets allra bästa novell är Lars Strands Sherlock Holmes-pastisch "Droskkusken". På ett övertygande sätt förflyttas vi till förrförra sekelskiftets London och möter den skarpsynte Spårhunden med sin ständige följeslagare i doktorskrået. CDM-numrets omslag är också ett tjusigt foto från ett London fyllt med hästdroskor; man kan praktiskt taget se Holmes och Watson trampa dessa gator. En man hittas mördad i en hästdroska, och Holmes reder ut hela den olyckliga historien. Vi får t o m veta litet om skillnaden mellan olika typer av hästdroskor. Fin tidsstämning och en conandoylesk stilistik.

--Ahrvid Engholm

--
ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!