[SKRIVA] Rec: Bok om Winston Churchill

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 28 Apr 2014 22:02:28 +0200

Jag handikappas av att jag inte kan ta upp allt intressant med boken Churchill
Style, av Barry Singer (Abrams, 2012), därför att boken har många, många hundra
intrressanta detaljer. Man kan snacka om "hagiografi"" (hyllande
levnadsteckning) men jag har läst så mycket om Sir Winston Spencer Churchills
liv att jag vet att det som sägs klingar sant.
  Det är en av de böcker jag lånade från RIKSDAGSBIBLIOTEKET (se min rapport
från kulturnatten) och det fanns några andra böcker i hyllan om Churchill,
vilket i någon - men inte tillräcklig - mån mildrade min förundran över att
uppemot 80% av böckerna i sektionen "naturvetenskap" var skräplitteratur som
inbillar sig att klimatet skulle ha blivit varmare de senaste 17 åren. (Tog
bilder. Det är nästan enbart AGW-hallelujalitteratur. Bekymmersamt.)
  Winston Churchill har i omröstningar utnämnts till den mest betydande
europeen under 1900-talet. Han stod i vägen för att begå "separatfred" med
Nazityskland och skapade därmed grunden  för att hindra detta ondskans rike att
triumfera. Mot slutet av kriget blev han en smula "sidsteppad". USA under
Roosevelt/Truman och Sovjet under galningen Stalin var starkare, men han slogs
bevisligen för frihet och öppna val i Östeuropa (särskilt Polen). Som tack blev
han avpolletterad i det första efterkrigsvalet, men kunde under tidigt 1950-tal
återvända som premiärminister (tyvärr då försvagad av ålder, han gjorde inte
bort sig iofs - Elisabeth II:s första premiärminister var Churchill!).
  Jag  har läst många böcker om Churchill (inkl hans WWII-historik,som han vann
litteraturnobelpriset för - kanske som kompensation för att Stortinget inte gav
honom fredspriset!) och för mig är good old Winnie en Riktig Hjälte. Det anförs
emot honom att han var excentrisk,drack för mycket, hade omöjliga arbetstimmar,
hatade arbetare, osv.
  Låt mig bara säga att att jag välkomnar "excentriker". Den som vågar tänka
och agera själv, mot kanske andras fördomar, kan ofta ha rätt. Vad gäller
politik var han "vänster-tory" (gick t o m under några år över till dåtida
vänsterpartiet Liberalerna) och införde som minister arbetsskyddslagar,
minimilöner, pensioner m m. Churchill var skeptisk mot *fackföreningarna*
(alltid mer radikala) men införde många av deras krav. Han var alltså som sagt
vänster-tory. Han var också huvudförattare bakom Irlands frigörelse, med
fördragen med Michael Collins om den Irländska Fristaten (som i princp gav
irländarna full självständighet).
  Churchill var flexibel och progressiv, men progressiv på sitt eget sätt. När
han som finansminister på 20-talet knäckte storstrejken, införe han ändå
efteråt många av strejkarnas krav. Han var inte oresonlig.
  Utom mot Hitler. Churchill hade tre stora begåvningar, tycker jag: 1) En
förmåga att uppfatta långtida strategi (som när han nekade tyska
"freds"-trevare 1940, eller 1946 förutsåg Kalla kriget), 2) En
personpsykologisk uppfattning parad med en personlig intensitet i hur han
pushade sina generaler (han fattade vilka som kunde vad, när), 3) och förstås
Ordets gåva - hans många viktiga tal som taggade motståndsviljan och blev
klassiker.
  Han var excentriker. Tog beslut i sägen fram till middagstid och var uppe
till vargtimmarna (men med ett "nap" på eftermiddagen). Beställde cigarrer och
champagne från samma leveratörer i decennier. Drev privatsekreterare till
vansinne. Men det var vad som behövdes för att få Maskinen Churchill att
fungera.
  Jag får och har alltid fått bilden av Churchill som en *frifräsare*. Han
visste vad han kunde, följde det och sket i annat. Leve frifräsare! Men han var
dessutom bra i diplomati och militära bedömningar. De flesta frifräsare
fallerar när det gäller att hålla sig till fakta. Churchill kunde alltid förstå
när en idé han hade var ogenomförbar. (I motsats till Hitler,som genomdrev alla
tokidéer mot generalstaben. Churchill gick aldrig emot generalstaben. Han
grymtade och sade "OK".)
  WINSTON CHURCHILL RÄDDADE VÄSTEUROPA.
  Det är därför han är (enligt många) 1900-talets störste europe. Hade han
givit efter för Hitler, hade denne tagit över Västeuropa under ett fredsavtal,
och sedan vete tusan vad som hänt. HAN FÖRUTSÅG KALLA KRIGET, med sitt tal om
järnridån. Vet ni att Churchill också var en tidig propagator för EU, med tal
han höll om ett Europas Förenta Stater. Inte ens hans gamla parti Tories håller
med om det, men Churchill var före sin tid.
  Churchill var en komplicerad person. Han gillade fina cigarrer och frotterade
gärna i överklassen, men där såg han mest till duglighet i sina utnämningar.
Den här boken jag i någon mån recenserar säger att när han förlorade valet 1945
kunde han kanske ha kvarstått som premiärinister i koalition med labour pga sin
personliga populäritet, men han avavisade det. Churchill var inte för
halvmesyrer.
  Winston Churchill har i vissas historieskrivning fått ett aningen fläckat
förflutet. Men för mig är han ett föredöme! Han besegrade Hitler och intog en
socialt "progressiv" linje (remember: vänster-tory). Han lade ned enorm
personlig energi på sina politiska mål och producerade flera av århundradets
bästa politiska tal.
  Ja, han drack litet champagne, han målade,  han alienerade först tories,
sedan liberals (men inte så mycket labour) men alla samlades kring honom.
  Winston Churchill - finns ingen viktigare i 1900-talshistorien! Typ.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /