[SKRIVA] Prisbelönt sf på Örebro bokmässa

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 15 Apr 2012 22:24:14 +0200

Diverse priser från Örebro bokmässa, som hållits i helgen:

http://orebrobokmassa.se/?p083

Bland pristagarna en sf-författare:
"Priset för årets länsförfattare gick till Madeleine Hessérus för sin
kritikerrosade roman ?Staden utan kvinnor?. Motiveringen var: ?Med ett
laddat, suggestivt och mycket vackert poetiskt språk håller hon läsaren
fast i ett järngrepp. I hennes mörka framtidsdystopi möter vi ett
Stockholm delat av en mur. Som läsare bjuds vi på en samhällskritisk och
 satirisk berättelse där verklighet blandas med dikt. Romanen sätter
djupa spår hos läsaren och får oss vilja upptäcka texten om och om
igen.?

Madeleine Hesserus tilldelades även hon en prischeck på 5 000 kr. ?
De här pengarna kommer väl till pass nu när jag ska åka till Tjernobyl
för en research inför min nästa bok, förklarade hon."
(En bok som inbegriper Tjernobyl låter som om den också kan ha med science
fiction att göra!)

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE
i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)