[SKRIVA] Possession (1981) - OMPOST

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 5 Apr 2013 21:46:43 +0200

Possession (1981) som man aldrig sett den förut...
... och egentligen, det var just på grund av detta som denna film bangade
internationellt, och på sin höjd bara nått kultstatus:
http://www.youtube.com/watch?v=xen24wQTy6w -- Detta är Andrzej Zulawskis
svar på Ingmar Bergmans "Scener från ett äktenskap". Skulle den vara en
skräckfilm, och dessutom ROLIG? Svar: negativt.

I själva verket är det en av de mest obehagliga synteser mellan
"kommersiell" och konstärlig film man kan tänka sig, gjord i fotspåren
efter William Friedkins "Exorcisten" och Ridley Scotts "Alien", men som
drog ut den filmiska realism+fantastik-tendensen så långt att vi ännu inte
riktigt hunnit ifatt. Det är ukrainska regissören Zulawakis svar på
Bergman, eftersom han ansåg att Bergman gått för långt i socialrealism och
förlorat känslan för filmisk magi. Jag själv skulle vilja hävda att
Zulawskis film har bättre känsla för realism än Bergman, samtidigt som han
tar magin och symboliken på ett allvar som Bergman aldrig riktigt vågade
göra fullt ut.

(Ber om ursäkt för ompostningen. Efter detta långa uppehåll med
bokutgivning och skrivande har jag tappat observansen för hur illa man ofta
skriver i utkastform, vilket gäller det mesta per mail.)

/ Rickard