[SKRIVA] Re: Peter Watkins

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 1 Jul 2013 00:18:42 +0200

Rickard:> Man kan nämna att regissören till den första titeln i listan "The War
> Game" (1965) -- Peter Watkins -- sedan flyttade till Sverige och här
> gjorde ytterligare en science fiction-film i samma mockumentära anda,
> "Gladiatorerna" (1969): http://www.imdb.com/title/tt0064371/ Det var
> en svensk produktion inspelad i Stockholms län, fast med en blandning
> av engelska, svenska, tyska och andra skådisar. Den lär vara ganska
> bra, även om den inte är lika klassisk som "The War Game".
> Peter Watkins gjorde sedan bl.a. science fiction-filmen för tv
> "Fällan" (1975), som av någon anledning hade premiär i Frankrike men
> [...]
  Både "Krigspel" (sv titel) och "Gladiatorerna" visades på Scancon 76 (där jag
var, så jag såg dem). De andra två har jag möjligen också sett, men minns dem
inte. Har de gjorts i Sverige resp Danmark är det stor chans att SVT kört dem.
(Men inte de senaste ca två decennierna, för då borde jag minnas dem.)  Ja,
Watkins borde intervjuas (men jag är inte rätt för det, då jag inte har någon
djupare relation till hans filmer - minns ett par för 35+ år sedan och minns
inte andra). Men en googling säger att han nu bor i Frankrike, och han har en
websida på http://pwatkins.mnsi.net/ för den som vill ta kontakt.
www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även
AE i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)