[SKRIVA] Re: Per aspera ad astra

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 14 Jun 2014 18:31:20 +0200

Bertil:
> Fet här kanske kan intressera någon:
> http://www.tidningenkulturen.se/artiklar/ess-mainmenu-57/riga-mainmenu-130/17659-per-aspera-ad-astra
Skitbra artikel! Tog upp de djupa rötterna till fantastiken. (Du hade även med
det om Anders Celsius som jag grävt fram.) Jag har aldrig trott på tesen om att
sf-litteraturen uppstod i o m Shelley och Frankenstein (som först framfördes av
Brian Aldiss). Redan Cyrano de Bergerac talade om resor till månen (se min rec
av pjäsen om honom hos Parkteatern) eller ännu tidigare Lukianos av Samasota.
  Apropå Linné som du tog upp med (delvisa) månfantasin Gui Bono såg jag i en
tidningsnotis att gamle Carl von i en fransk undersökning utnämnts till
"världens mest inflytelserike person":

http://www.newscientist.com/article/dn25703-jesus-and-hitler-beaten-in-wikipedia-influence-list.html

Det beror förstås på att han gav namn, på latin, till alla växter och djur och
ordnade in dem i famikljer och släkter. Jesus hamnar på plats 2 i rankingen...
  Undersökningen handlar om att hitta referenser, till Linné (eller Jesus) på
weben, och tillbakalänkningar. Där hamnar Linné högt då han skapade språket och
klassificieringen för hela biologin.

--Ahrvid

P.s Så en svensk skapade språket för biologin. Något mer? Jo, Jöns Jacob
Berzelius skapade språket för - kemin! Det var han som lanserade att väte
skulle kallas H, Syre O, och två väteatomer till en syreatom H2O (tidigare hade
man använt utbyggda alkemiska symboler). Inte illa: gamla Svedala fixade
språket för både kemi och biologi. (från tidigt 1700-tal och framåt *var*
Sverige hyggligt inflytelserik inom vetenskap, med satsning på
vetenskapsakademier, universitet osv. Linné, Celsius, Polhem, m fl.)

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /