[SKRIVA] Parodi om datorspel

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 14 Jan 2012 10:07:55 +0100

En rolig parodi på en nylig debattartikel, "Fiktivt våld gör forskare
aggressiva":

http://www.dn.se/ledare/signerat/datorspel-fiktivt-vald-gor-forskare-aggressiva

"Stark fixering vid datorspel kan påverka hjärnan negativt. Den kan leda till
försvagad empati och stark aggressivitet.
Det stabila underlag som jag har för denna slutsats är en undersökning som jag
själv gjort av en artikel på DN Debatt (12/1). Mina försökspersoner som alla
tre är välrenommerade forskare verksamma vid Karolinska institutet borde som
socialt välanpassade personer vara immuna mot datorspelens negativa kraft. Men
icke. Debatt­artikeln flödar över av aggressioner."

Artikeln som parodieras är ett debattinlägg av tre forskare, "Våldsamma
datorspell kan visst påverka ungas hjärnor",
http://www.dn.se/debatt/valdsamma-datorspel-kan-visst-paverka-ungas-hjarnor .
  Min uppfattning är att kritiken mot datorspel är våldsamt /sic!/ överdriven.
Det handlar i hög grad om moralpanik, såsom vi sett mot nya medier och genrer
många gånger under historiens lopp. Och moralpanikens prognoser om faran för
ungdomens förflackning har så gott som aldrig slagit in. Även unga människor
har i hög grad en förmåga att skilja verklighet från fantasi. Man skall inte
heller underskatta att ett datorspel där man pangar mot pixels på en skärm kan
ge ofarligt *utlopp* för aggressioner som annars skulle få utlopp på
omgivningen - spel kan s a s neutralisera risker. Jag menar vidare hur som
helst f ö att människor har rätt att utsätta sig för risker. Människan skall
inte placeras i vadderade celler av supernannys som fått för sig att hon skall
"skyddas" från ditt och datt (man kan tänka sig det i undantagsfall, men
kriterierna bör vara hårda).
  Vad gäller datorspel (framgår av DN:s parodiartikel) är forskarna oeniga och
det är ingen bra grund för förbud och inskränkningar. Så spela datorspel, ni -
bry er inte om att vissa forskare blir aggressiva av fiktivt våld!

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)