[SKRIVA] Parkteaterns Frk Fleggman

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 5 Jun 2012 16:46:11 +0200

Jag var igår och såg Parkteaterns i Stockholm uppstättning av Fröken Fleggmans
Mustasch i Vitabergsparken. Den hade premiär i fredags men då var jag på
bokmässa, och gårdagen var f ö troligen den första dagen med ganska hyggligt
väder (stackarna som såg pjäsen i regn och kyla!).
  Man kan säga att det var en miniuppsättning, med bara fyra skådespelare
(Jessica Heribertsson, Jörgen Thorsson, Tomas Bolme och Ralph Carlsson). Jag
såg Hasse&Tages originaluppsättning 1982, där det var dussinet skådisar (inkl
alla hasse&tage-stammisar). Parkteatern har rimligen fått banta pjäsen, men
tyvärr kan jag inte påminna mig vad som försvunnit - även om jag också sett
Hasse&Tages original på TV också. Originalet var en skrattfest utan dess like,
minns jag. En av H&T:s bästa uppsättningar!
  Det är i alla fall en komedi, med musikinslag, som utspelas 1920-60-talet.
Det börjar med Krugerkraschen och slutar i den vilda studentvåren 1968. Att dra
handlingen (kärlek, svartsjuka, förväxlingar etc) är ingen idé, men de fyra
huvudpersonerna representerar i alla fall fyra klassiska temperament.
  Jag tyckte föreställningen var mycket underhållande - men självklart inte
alls i klass med originalet!  Jörgen Thorsson stal showen och spelade bl a
förvirrad Säpo-agent. Jessica Heribertsson som Frk Fleggman gjorde också bra
insatser. Vid ett tillfälle fick man improvisera och ta en paus när strömmen
gick till mikrofonerna, men publiken tycktes inte störas för myckert utan tog
det med gott mod.
  Det ger inte Hasse&Tage-feeling, men skådisarna lever ut och verkar ha roligt
- och det har publiken också.
  Här info om originalrevyn:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fr%C3%B6ken_Fleggmans_mustasch

Och här info om Parkteaterns uppsättning, inkl spelplan. Man kan se pjäsen i
Stockholm, i olika parker, fram till slutet av juni, och då det är gratis
inträde finns inga skäl att försumma en och en halv timmes sprallig
underhållning:

http://www.stadsteatern.stockholm.se/index.asp?parkteatern/&main

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE
i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)