[SKRIVA] PC Jersild-hatsången

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 14 May 2015 15:19:45 +0200

Not: Sången bör tas med en nypa salt och gott humör. Det fanns en tid då det
hette att "PC Jersild skriver inte science fiction, utan LITTERATUR...".
Kanske var det mest kritikerna som hävdade det? I alla fall har PCJ senare
blivit tillskyndare av sf-genren, men någon måste ju råka illa ut om vi nu
skall skriva en "hatsång"! Inspiration är från "The Ray Bradbury Hate Song"
(av "Ray Beam with friends and others") som var en stor hit i Stockholmsfandom
under sent 70-tal, och skall sjungas till "The Battle Hymn of the Republic" (i
svensk tappning "Halta Lottas Krog").Och som sagt, det är bara en rolig sång.
Vi hatar inte PC Jersild på riktigt. (Comet-Johan Bensin jr kom just in genom
dörren, och röd i ansiktet frustar han: "JAG hatar PC Jersild på RIKTIGT! Det
är därför jag skrev detta mästerverk. Den där rackarn får ju alla littterära
priser som jag annars bergsäkert skulle ha fått. Sicken en!")
PC Jersild-hatsången(Mel: "The Battle Hymn of the Republic"/"Halta Lottas krog")
Han skrev om stackars Reine och Grisjakt på en öoch Efter Floden är det
katastrof för vår miljöNär man läser sörjan vill man ligga ned och döNå'n borde
ge han spö!
Vad vi hatar PC Jersild!Vad vi hatar PC Jersild!Vad vi hatar PC Jersild!Han
skriver för bara bröd!
I en låda har han hjärnan som han snott från Kapten FrankI en tändsticksask fem
hjärtan, på idéer är han pankOch han skrattar hela vägen till sin fördömda
bankVem står ut med karlens stank?
Vad vi hatar /etc/
Elektriska kaniner och genier hit och ditHan är på Edens bakgård och nallar
läkarspritKan ingen säga åt han det han skriver är rent skit!Hörru Jersild, din
parasit!
Vad vi hatar /etc/
--Comet-Johan Bensin jr(genom hans litterära agent: Ahrvid E)
E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /

SKRIVA - sf, fantasy och skräck * Äldsta svenska skrivarlistan