[SKRIVA] Oväntad connection när Olga S talade

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 7 Feb 2013 20:31:38 +0100

Jag var i kväll på möte med ryska författarinnan av near-future-sf romanen 2017
(Ersatz förlag), Olga Slavnikova, på Söderbokhandeln. Jag tänkte skriva en
längre rapport (t ex vad hon sade om sitt författarskap, boken och den
*gigantiska* novelltävling hon leder) på engelska, senare, så kan hon få läsa
det - fick hennes E-adress. Ni får vänta på den längre rapporten, senare i
kväll eller i morgon.
  Men jag tänkte nämna en sak, intressant för mig mer personligen. Olga
Slavnikova kände till den ryska kulturtidskrift där jag 1986 hade en sf-artikel!
  Jag har i över tre decennier varit intresserad av östeuropeisk sf. Kanske
började det med Sam J Lundwalls sf-kongresser på hotell Amaranten under sent
70-tal, där han radade upp östeuropeiska gäster (genom att förlägga ett möte i
World SF i Stockholm samtidigt). Eller kanske med VÄ:s (ursprung till SFJ)
berömda långintervju med Sam J där han hävdade att östeuropeisk sf Ruled the
World, USA var skräp (det fanns t ex bara tre bokhandlar i New York...), osv.
Då ville man gärna kolla upp om det han sade stämde - det gjorde det sällan.
1982 fick jag kontakt med Richard J i Stettin, polska stavningen vågar jag mig
inte på. Under Gorbatjovs glasnost fick jag kontakt med ryska sf-aktiva. Senare
blev det flitiga kontakter med Baltikum (har varit på sf-coner i alla tre
baltländerna). Det har blivit kontakter med Tjeckoslovakien (före
splittringen), Jugoslavien (dito), Rumänien, osv. Minns t ex hur jag fick en
smak av Östtyskland på världskongressen 1990, när jag satt i baren med
DDR-författaren Erich Simon flera timmar. Hade också mycket utbyte av
östeuropeiska deltagare på Eurocon i Stockholm förrförra sommaren, eller med
mkin ryske gamle bekant Kirill på Finncon senast.
  Mycket kan sägas om detta. Men i mitten på 80-talet korresponderade jag med
far och son Bugrow i Jekaterinenburg, invid Uralbergen (Dimitri & Vitaly, minns
ej vem som var far resp son; en av dem har sedan avlidit) vilket också är
Slavnikovas hemort. Det ledde fram till att jag skrev en relativt lång artikel
till en kulturtidskrift de arbetade för, kallad Uralsky Sledopyt. Artikeln (på
engelska, sedan översatt) handlade om den speciella genren Sverige invaderas.
Det har förekommit många sådana alternate history-berättelser i Sverige, från
tidigt 1800-tal och framåt (traumat från kriget 1808-09). Oftast var det
Ryssland som invaderade, men inte bara (det fanns kring WWII enstaka historier
om invasion från Nazityskland).
  Artiklen publicerades 1986, i Uralsky Sledopyt (och jag har ingen aning om
vad "sledopyt" betyder; förledet betyder uppenbarligen Ural/uralsk; jag fick
ett ex, har det någonstans, men kan förstås inte momentant ge exakt nr).
  Jag nämnde paret Bugrow och tidskriften Uralsky Sledopyt för Olga Slavnikova,
och hon kände till både personerna Bugrow och tidskriften! Hon hade läst den.
Hon kunde inte minnas min artikel, men ansåg att det definitivt var en väl
ansedd och ganska betydelsefull tidskrift.
  Det blev litet Wow-känsla. Jag får intryck att tidskriften var viktigare än
jag kanske trott. En intressant sak var att möjligheten att kommunicera och få
något pubbat i dåv Sovjetunionen, var ett tydligt tecken på Gorbatjovs
glasnost. Artikeln handlade också till stora delar om hur Ryssland resp Sovjet
invaderade Sverige, vilket kunde vara känsligt, men det gick faktiskt bra att
skriva om redan 1986.
  Jag hjälpte - i det lilla - till att genombryta järnridån i mitten av
80-talet.

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)