[SKRIVA] Ord & Text-mässan

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 30 Mar 2008 22:31:11 +0200 (CEST)

Även om jag missade dag ett, tog jag mig för att kila förbi Ord & Text-mässan
under söndagen. Det var strålande solsken, och det kanske bidrog till att
lokalen - såvitt jag kunde se - var ganska välfylld. Lokalen är något slag av
"supercafé" vid en gångväg under Liljeholmsbron vid Hornstull. (Man kallar
området "Street" och där är ofta loppisar, marknader och uppträdanden.) Det
fanns en liten scen där författaruppträdanden pågick, och det var bara ståplats
(alla ca 50 stolar var fulla).
  Gick runt ett par varv kring försäljningsborden (ca två dubbelrader, 40-50
meter vardera). Här är en del jag noterade:

* Träffade på Cecilia från Wela-förlaget, som utger sf och fantasy. KG
Johansson har en ny bok hos dem (och en till är kanske på gång). Jag fick
förresten av henne ett signerat ex av den nya pocketupplagan av hennes
fantasyromaner om Sagan om Rand (två romaner i en) och hon berättade att man
kommer att utge en talboksversion av Bertil Mårtenssons Samarkand-roman (en av
hans bästa!).

* Och där var - mig oväntat - Walter Dan Axelsson som ställde ut för Zen Zat.
Han har där utkommit med en bok nya Bellman-dikter, Fredman går igen, gamla CMB-
dikter omskrivna i modern form (med nytt innehåll, om vår tid). Det är en
väldigt rolig idé, och jag hoppas det går bra för boken. Men att han var där
betydde också att min Mord på månen fanns representerad (det låg ex framme).

* Ett förlag som hette Bladstaden verkade ha en intressant bok, En ohängd
historia, av Johan Gadfors, som beskrivs som "ett rotsystem som förgrenar sig
genom litteraturhistorien". Verkar udda (men jag vet i stort inte mycket mer om
den).

* Alhambra har utgivit Jules Vernes Den envise Keraban eller Svarta havet runt
på 45 dagar . Voltaire (som utöver förlag också har en tidning) har utgivit Jan
Kallbergs roman Så sänkte jag Sovjetunionen, som verkar skojfrisk (men ej
heller här vet jag mycket mer).

* Jag stötte på serietecknaren Per Demervall (som jag känner från t ex Small
Press Expo), som bl a utgivit en serieversion av Röda rummet. Han har nu också
en nostalgisk, vältecknad serie om livet på 50-talet (titel  Det var inte så
länge sen...).  Galago var också på plats.

* ETC var där (men Johan Ehrenberg, som jag känner litet, såg jag inte - han
skulle dock senare vara med i programmet) och hade "klimatsmarta" (typ
energisparlampor, radio som kan vevas upp etc) prylar på sitt bord. På bordet
bredvid fanns deras motståndare, i form av förlaget Anarchos, som just utgivit
en bok med motsatt budskap, De kylande stjärnorna av Henrik Svensmark och Nigel
Calder (svensmark är dansk forskare och har studerat hur det är solen som
framförallt styr klimatet). En bok att hålla ögonen öppna för.

* Något förlag, minns inte vilket, erbjöd dikter av Lennart Hellsing utformade
som cigarettpaket.

Och det fanns säkert intressanta saker jag inte såg eller minns.
  Nå, mitt besök varade nu säkert inte ens en timme. Men det var kul att se.
Och medan jag trädde ut genom dörrarna, sjöng någon trubadur om "marknadens
hårda lag" och att allt var "kapitalismens" fel.
   Denna dag styrde i alla fall solen klimatet. Kanske den första riktiga
vårdagen.