[SKRIVA] Re: Om yttrandefrihet och upphovsrätt

  • From: Kristoffer Holmén <illern@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 20 Jul 2007 08:23:04 +0200

Ahrvid Engholm wrote:
*klipp*
> [...]
> skall kunna sätta upphovsrättstängsel för en boktitel på två ord är det
> en ko som är ute och cyklar på hal och tunn is!
>   Kreativt skapande skulle helt förlamas om alla korta
> ordsammansättningar som en gång varit en boktitel vore förbjudna för
> andra att använda. (Det finns en möjlighet att hävda rätt till korta
> fraser, men då snarare genom varumärkesrätten. Holfve måste i så fall ha
> registrerat "Älska lagom" som ett varumärke, men eftersom något slikt
> inte nämns har hon troligen inte gjort det och varumärkesrätten är

Även om det vore ett varumärke så får man skriva om det. Det är
använda det man inte får göra. ICA Bank kan inte hindra mig från att
blogga om hur bra deras internetbank ICA Bank är eller om hur mycket
sämre diagramfunktionen i översikten på ICA Bank är jämfört med det
tårtdiagram de använde tidigare. Även om det är ett varumärke eller
registrerat företagsnamn så kan man använda det om det är en
tillräckligt olika branscher. Det finns till exempel två Calluna i
Sverige, ett som sysslar med natur- och miljövård och ett som
sysslar med ekonomi. Jag lägger in en brasklapp för att jag inte vet
riktigt vad personen i fråga bloggade om rörande ''Älska lagom''.

>   Det måste ha skrivits tusentals böcker som har samma titlar som andra
> böcker, eller filmer som har samma titlar som böcker eller vice versa.
>   Så Holfve är fel ute. Att de på ett E-forum är elaka mot henne är
> tråkigt, och jag kan där sympatisera med fördömanden - lagrummen för det
> är dock andra än upphovsrättens.

*klipp*

> Vad gäller upphovsrätt i allmänhet, anser jag att de försämringar som
> antagits visavi medborgarens informationsrätt, bör rullas tillbaka så
> att läget blir ungefär som för tio år sedan. T ex är jag emot jakt på s
> k fildelare eller utsträckningen av skyddstiden från 50 till 70 år
> (notera *70 år efter författarens död*).

Jag tycker det vore mer logiskt med ett antal år efter verkets
skapande snarare än skaparens död. Skaparen kan dö i en olycka en
månad efter eller naturligt femtio år efter.

> [...]
> *utsändare* av s k piratmaterial, men inte att vara *mottagare* av det,
> och det anser jag vara en lagom avvägning. Det ger fortfarande möjlighet
> att komma åt stora distributörer som sänder ut material i tusentals ex
> (och kanske tjänar bra med pengar på det), men inte den 12-årige Kalle
> Pettersson som hämtar enstaka filer för eget bruk i sitt pojkrum.
> Kopiering av material för enskilt bruk måste vara tillåtet (medan mer
> eller mindre kommersiell masspiratutsändning inte bör vara det).
> Småskalig kopiering för enskilt bruk har aldrig varit ett hot mot någon.

Jag tycker i och för sig att det är en väldig skillnad på om
tolvårige Kalle laddar ned en kopia av någon annans kopia/orginal av
''Romarrikets fall'' eller om han gör en säkerhetskopia av sitt eget
exemplar av ''Romarrikets fall'' som han inte sprider vidare. Att
tolvårige Kalle laddar ned någon annans kopia ser jag inget fel med
att det är olagligt men däremot borde man självklart ha rätt att
göra en säkerhetskopia av egna exemplar så länge man inte sprider
dem Så vitt jag vet är det också tillåtet enligt svensk lag för till
exempel musik och film (osäker på hur det är med programvara och
analoga böcker). Jag tror till och med det är tillåtet att ge något
enstaka exemplar till mycket nära vän eller familj (så länge du
köpte ett orginal till att börja med).

/Kristoffer