[SKRIVA] Om övervakning och hektograf på Internet i SVT

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 9 Jun 2013 18:32:13 +0200

Påpassligt nog, efter massavlyssningsskandalen PRISM, hade SVT i eftermiddags i
serien UR Samtiden ett stort block om övervakning och kontroll på Internet. Ett
par inslag av sf-intresse kan noteras. Jag kom själv in mitt i men allt finns
på UR Play:

http://urplay.se/Forelasningar-debatt

Notabla är inslaget "Europeiskt dataskydd" med sf-fanen och EU-parlamentarikern
(PP) Amelia Andersdotter. Hon medverkar också i paneldebatten "Hur hanteras
dataskyddet". Samt inslaget "Teknik och terrorism på 1800-talet" med Mats
Fridlund - som handlar om hektografer och ryska revolutionärer. Flera av de
andra inslagen är också sevärda.
  Vad gäller den skandalösa statliga massövervakningen av medborgarna på
Internet har jag inget att tillägga som inte redan sagts. Vi får hoppas att det
sker en attitydförändring eller något slag av folkligt uppror som stoppar dessa
oerhört farliga idiotier. Men något om hektografer...

  Hektografen är en gammal tryckteknik, som jag förmodligen var den siste att
använda i svensk fandom 1978. Några decennier tidigare hade tekniken varit om
inte ofta men dock förekommande bland fanzineutgivare. Själv skaffade jag en
hektografsats från postorderföretaget Hobbex och hösten 1978 prånglade jag ut
det obskyra BFF News Nr 1 på det (som delades ut på SFSF). Namndelen "hekto"
betyder "hundra" och anspelar på att man ansågs kunna trycka ca 100 ex (men jag
minns att jag fick ut ca 115 ex!).

  Hektografen är en platt behållare med en stel massa av gelatin och glycerin
(ev andra tillsatser, men det är huvudingredienserna). Man skriver ett original
med anilinfärg, vilket också kan göras på skrivmaskin med en spritstencilkarbon
(som är anilinbaserad). Anilin är en oerhört stark syntetisk färg utvinnen som
restprodukt från kolförgasning och upptäcktes i mitten av 1800-talet. Man
lägger originalet mot gelatinytan 1-2 minuter, och färgen sugs upp. Sedan är
det bara att lägga blanka papper, ett efter ett, mot ytan och anilinfärgen
sätter av sig.

  Hektografen är förbluffande enkel ryska revolutionärer (liksom många andra:
kontor, konstnärer, små tidningsutgivare osv) tog den till sig för att sprida
upproriska pamfletter. Visserligen kanske man kunde göra bara ca 100 ex (färre
om man hade dåligt bläck) men man kunde ju göra flera original. Och hur skulle
en despots säkerhetspolis kunna hålla koll på små lådor med gelatin och
glycerin eller anilinfärg, som allt var ganska lätt att få tag på. (Anilin
massproducerades som färgämne för tygindustrin.)

  Hektografen, och något senare den riktiga stencilapparaten, var en sorts
föregångare till Internet...

--Ahrvid

Ps. Den som för skojs skull vill göra en hektograf kan hitta anilinbläck
troligen i kontorsbutiker, och recept på hektografmassa på nätet. Man behöver
sedan bara en blatt behållare, kanske en liten bakplåt. Det är inte svårt.

www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan  /