[SKRIVA] Nästa Star Wars-spel svenskt

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 3 Aug 2014 03:48:24 +0200

(Postar om då det tydligen blev skräptecken av det. --AE)
En svensk spelutvecklare har fått
uppdraget att göra det spel som obligatoriskt följer på nästa Star Wars
film (som Disney tagit över - rykten om att Kalle Anka dyker upp i den
kan ännu inte bekräftas...):

http://www.dn.se/spel/spel-hem/framtidens-star-wars-skapas-i-stockholm/

"Sagan får sin fortsättning i Stockholm.  Svenska spelföretaget Dice har
fått uppdraget att göra spelet som ackompanjerar den kommande
filmtrilogin – något som fick personalen att brista i gråt av lycka. ..
  Uppdraget innebar bland annat att resa till
Lucasfilm Archives, den musei­liknande, klimatkontrollerade institution i
 Nicasio, Kalifornien, där man förvarar de fysiska original­modellerna
från de tre första filmerna. Den faktiska R2-D2 som användes i filmen,
alla X-wings och Tie-fighters. Dessa fotograferades sedan av för att
­kunna återskapas med mesta möjliga detaljrikedom i spelet.
– Det var en helig stund att gå runt där och titta. En blandning av
religiös stämning och panisk rädsla för att råka vidröra något eller
förstöra arvet. Det var plasthandskar på om något skulle flyttas, säger
­Patrick Bach, exekutiv producent och studiochef för Dice i Stockholm"

Nu tycker jag iofs att moderna dataspel är för mycket pang-pang och
tramsigheter. De gånger jag spelar (vilket inte är så ofta) går jag
gärna tillbaka till något gammalt spel, som kräver litet strategiskt
tänkande. Typ någon äldre version av Sim City eller något strategiskt
krigsspel.
  Och Disney får rycka upp sig rejält om inte Star Wars
skall bli fortsatt fiasko (som Lucasfilms tre sista SW-filmer var,
tycker jag... Titta! Leksaker som rör sig!)

www.skriva.bravewriting.com & delta i FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2014
http://www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids novellsamling Mord på månen:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).