[SKRIVA] Novelltävling

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 18 Jun 2007 10:46:26 +0200

Jag har litet smått börjat fråga runt om jury till sommarens Fantastiknovelltävlingen 2007. Det är visserligen rätt tidigt (deadline först sista augusti), men i alla fall. Jag frågar redaktörer, författare eller andra som jag tror "kan" noveller. Men jag vill också ställa en öppen fråga på SKRIVA i vad mån någon här känner sig manad och/eller kvalificerad? Anmäl dig på listan eller via mail till mig. Juryn kommer att sammanträda elektroniskt (via E-post) och det lär bli i början av september. Det har redan nu kommit 12-13 bidrag, vilket är ovanligt mycket 2,5 månad innan deadline, så jag hoppas det kommer riktigt många bidrag (jag har gjort mycket reklam, och det blir en ny omgång reklamutskick snart). Då det kan bli många bidrag, överväger jag att lägga upp saken så att det blir ett förutval av de ca 20 mest lovande novellerna, som juryn får ta ställning till. Det förurvalet gör i så fall jag. Det är faktiskt det enklaste att undertecknad gör det, och som novellförfattare och novellredaktör i ett kvartsekel tror jag mig kunna ha öga för att se vilka noveller som kan vara med och slåss i toppen. För "amatörnoveller" brukar läget vara så att majoriteten har en eller flera brister som man ser ganska omedelbart, så i princip är det inte svårt att sålla ut alla noveller som höjer sig något över mängden. Tro mig. (Jag tror Rickard skulle hålla med om att det är just så.)

  Så, någon som är intresserad av juryjobb?

--Ahrvid

Ps. Funderar på en ny "vanlig" listnovelltävling. Jag har en udda idé, som jag formulerar i nästa mail. Kanske.

--
ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!