[SKRIVA] Re: Novellinledning

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 2 Oct 2009 21:37:50 +0200

From: spaeket@xxxxxxxxxxx
> Jahapp. Det är väl bara att kasta loss, egentligen? Det är mer tunnsått med
> faktiska>novell-postningar än jag trodde, på den här listan. Är det en
> ovanligt låg frekvens för>tillfället?
  Det pågår en (mindre) novelltävling som fått iaf tre bidrag, om än korta. Och
jag postar mina nya noveller här. Men det får gärna bli fler!

>Jag vill veta om det är en "för långsam" öppning, eller om man faktiskt vill
>läsa mer.>Och givetvis vill jag ha alla andra synpunkter och tankar som dyker
>upp under läsningen.
  Skall kommentera! (Jag omger dina novellavsnitt med>> och <<.)

  Bra första stycke! Litet komplikationer ("Det är inte möjligt", kvinnan såg
tröttare ut än HP, osv) och samtidigt litet personpresetation ("ensamstående,
nybliven mamma").

> ”Jo, vi pratades vid på telefon innan idag. Om annonsen?”
> ”Åh.” Kvinnan tog ett hasande steg baklänges. Inte mer än så.<<
  Bra dialog. Sparsmakad, men ändå pregnant.
  Men en kvinna lämnar över en barnvagn - och det får vi ingen förklaring till.
Varför?

  Inte alls dum miljöbeskrivning.

  Kanske litet väl lång teknisk beskrivning. Tjänar den något syfte?

  Här tycker jag historien börjar gå litet långsamt (den långa tekniska
beskrivningen ovan bidrar också till långsamhet9.

> ”Ja?” Som om det var ett angrepp i sig att ställa frågan.
  Intressant att du istället för anföringsverb, ger en direkt kommentar till
replikens karaktär.

  Här börjar jag undra vad som händer. Vad har en babymonitor med något att
göra, t ex?

Så snart vagnen var i rörelse igen somnade lillen åter djupt. En pytteliten fot
hade letat sig fram mellan filtarna och fick hennes hjärta att värka av kärlek
hela vägen hem.<<
  Jag undrar vad novellen "skall handla om"? Vad kommer att bli konflikten
eller problemet?
  Du undrar om början är för långsam? Ja, den verkar litet långsam. Texten är
iofs välskriven - t o m mycket välskriven. Bra stilistik, helt enkelt. MEN: Vad
är det som händer och kommer att hända senare? Jag får inget grepp om
situationen.
  Det vore kanske bra att skära litet, och introducera det som kommer att bli
själva konflikten tidigare eller tydligare. (Den finns kanske i det du skriver
ovan, men jag får inget grepp om vad som är "grejen".)
  Stilistiken behöver du inte jobba vidare med. Den funkar bra. Bra dialog. Bra
småobservationer kring människorna. Osv.
  Jag tycker att det är ganska vanligt att folk ("nybörjarförfattare" och så
där) ofta skriver bra eller i alla fall hyggligt men de har inte riktigt grepp
om hur de skall presentera och kicka igång själva handlingen, intrigen.
  Det må vara en liten käpphäst för mig - intrig, konflikt! - men det är i alla
fall några synpunkter från mig.

More than messages–check out the rest of the Windows Live™.
http://www.microsoft.com/windows/windowslive/-----