[SKRIVA] Novell: Arvet från Jansson

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 11 Nov 2007 13:30:41 +0100

(Nedan ytterligare en Ture Storm-deckarnovell, i utkast. Inget märkvärdigt, en liten småklurighet. Den kan möjligen vara för Novellmästarnas sommarpaket till div tidningar - vinternovellen är redan klar. Inte direkt sf, men en liten deckargåta, även om det handlar om att fria någon från brott snarare än att lösa ett brott. Kommentera gärna. --AE)

-----

Arvet från Jansson

- Ni måste hjälpa mig, herr Storm, sade den rödbrusige äldre mannen i
sin flotta Armani-kostym. Man tänkte välja mig till styrelseordförande i
koncernen, men det här kan spoliera allt. Pengar är inget hinder!
  Ture Storms förnäma gäst såg pressad och nervös ut i den slitna fåtöljen
till det lilla kontoret för Ture Storms Litterära Agentur. Att sälja in nya
författare hade inte gått så bra sedan Harry Potter och Dan Brown
förstört marknaden. Men som tur var kunde Ture komplettera
inkomsterna med en annan hemlig agent-verksamhet: han undersökte och
löste brott.
  - Se så, direktör Hammarsten, sade Ture lugnt. Berätta nu allt från
början...

Direktör Hammarsten var ekonomipressens gunstling. Det gick knappt en
dag utan något nytt utspel eller aktieklipp. Om några dagar var det en
viktig bolagsstämma, där Hammarsten väntades få sin kanske tyngsta
post i karriären. Han hade varit på en konferens i Malmö för att diskutera
saken.
- Jag älskar Janssons frestelse. Frugan lovade att laga det åt mig när jag
kom hem, för att fira litet i förväg. Hennes specialrecept. Så i en ICA-
butik i Malmö köpte jag litet potatis, lök, grädde och burkad anchovis.
När jag kom tillbaka till Stockholm igen kom jag på att jag glömt köpa
bröd, så det handlade jag i en annan ICA-butik. På väg ut blev jag
stoppad av en säkerhetsvakt som hävdade att jag snattat den potatis, lök,
grädde och anchovis jag hade i väskan. Och kvittot från Malmö hade jag
slängt. Kommer det här ut blir det jätteskandal och bolagsstämman går åt
skogen. Och inte fick jag någon Janssons heller. Den beslagtog polisen
som bevisföremål.
  - Och ni svär på att ni är oskyldig, direktör Hammarsten, inskjöt Ture.
  - Naturligtvis! Jag fick 100 miljoner i aktiebonus förra året. Varför
skulle jag behöva snatta potatis!
  - Det låter som om inte ens Jansson skulle kunna inlåta er i en sådan
frestelse, får jag medge.
  - Det är oerhört. Det är oförskämt att anklaga mig för sådant. Tänk
rubrikerna i tidningarna! Kan ni göra något, herr Storm?
  - Hm, pengar var inget hinder, sade ni. Direktörn, vi måste börja med
att besöka den butik där ni påstås ha snattat. Det var bara ett par timmar
sedan ni var där, eller hur?

En stund senare kom Ture och direktör Hammarsten till ICA Multum.
Ture kryssade mellan hyllorna och letade upp de varor som Hammarsten
anklagades för att ha snattat.
  - Är ni säker på att det är det här märket av anchoviskonserv som ni
köpte i Malmö, frågade han Hammarsten.
  - Lika säker som att en vikande omsättning måste mötas av en adaptiv
och aggressiv utbudsanpassning...
  Ture plockade ihop exemplar av de varor Hammarsten skulle ha snattat,
noga med att plocka överst och längst fram i högarna. Direktören fick
sedan betala dem i kassan. Hammarsten hade ett Visa Platinum-kort,
noterade Ture.
  - Jag har en idé som nog kan vara till hjälp, sade Ture när de kom ut
från butiken. Det blir en hel del utlägg, men jag förutsätter att de kan
faktureras er, direktörn.
  - Självfallet. Ni har mitt visitkort. Jag instruerar min sekreterare att
sköta den saken.
  - Ni hör av mig om några dagar. Nu måste jag till kontoret och ringa
några samtal. Kassen med matvaror tar jag hand om. Men jag hade inte
tänkt laga Janssons frestelse...

En vecka senare bjöd direktör Hammarsten ut Ture på lyxmiddag på en
av stadens finaste krogar. Chambre separé, tryfferad gåslever,
champagne och hela köret.
  - Det var lysande, herr Storm! Jag är så innerligt tacksam. Fakturorna
har redan betalats, och jag tror att ni kommer att finna att ni på ert konto
förutom arvodet också fått en liten bonus.
  - Det var så litet så, direktörn, mumlade Ture förläget.
  - Nej, det var en stor bonus! Polisen lade ned förundersökningen. Jag
skulle aldrig ha kommit att tänka på det där, även om vi har en del
bioteknikföretag i koncernen. Ni har räddat min karriär. Hur kom ni på
det?
  - Jag ringde min vän och kontakt hos polisen, kommissarie Carlsson.
Normalt är det uteslutet med sådana dyra tester för en trivial sak som
snatteri. Men eftersom ni lovade att bekosta det och jag har ett visst rykte
hos polisen och instisterade...
  Ture lät sig väl smaka av en liten sked svart kaviar.
  - Ni förstår, direktörn, det är inte bara på människor man kan göra
DNA-tester. Om vi testade den här kaviaren skulle vi säkert kunna se om
den är iransk eller rysk. Jag bad helt enkelt polisen att DNA-testa
matvarorna ni köpte i Malmö. Sedan lät jag DNA-testa varorna vi köpt i
Stockholm. Det är litet udda, jag fick leta efter rätt DNA-laboratorium,
och det kostade skjortan, men...
  Direktör Hammarsten log och rättade till sin sidenskjorta.
  - Men det bevisade att varorna polisen beslagtagit och varorna vi ett
par timmar senare köpte inte kom från samma partier, sade Ture.
Grädden blandas visserligen upp i mejeriet, men köper man den i
Stockholm kan man vänta sig en viss DNA-profil, från mälardalskor.
Grädden från Malmö hade tydliga skillnader i sin DNA, från skånekor.
Potatisen kanske malmöbutiken fått från Tyskland, och den skildje sig
genetiskt från potatisen här i stockholmsbutiken. Samma sak med löken.
Och anchovisen i de två burkarna verkade inte ens komma från samma
fiskstim. Någon enstaka DNA-avvikelse kunde kanske förklaras bort,
men inte de genetiska skillnaderna i alla fyra matvaror.
  - Så fallet lades snyggt och diskret ned, herr Storm. Vi lyckades hålla
tidningarna borta från det hela också. Ibland dyker det upp små problem
och oegentligheter i min företagsgrupp. Jag tror jag vet vem jag kan
vända mig till för att få dem undersökta. Vi betalar bra! Och jag
uppskattar er diskretion.
  - Diskretion är mitt mellannamn, sade Ture Storm och tog en lång klunk
champagne. Jag undrar om den här krogen gör en bra Janssons frestelse.
Skall vi ta reda på det, direktörn?

--Ahrvid Engholm

--
ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!