[SKRIVA] Re: Nordkorea + Kina = sant?

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 5 Apr 2013 18:51:08 +0200

Intressanta synpunkter om läget i Nord-Korea (både av Rickard och W Agrell i
DN). Några synpunkter.
  INGEN av de inblandade utanför Nord-Korea (Sydkorea, Kina, USA, Ryssland,
Japan också) har intresse av någon militär konfrontation. Det verkar som om det
är bara Nord-Korea (dvs dess ledarskikt) som öser på med vild retorik.
Amerikanerna har mest sagt att "vi tar det här på allvar" och "vi kommer att
försvara Syd-Korea" (inget av det är uppseendeväckande; det är vad man kan
vänta sig). USA har flyttat radar- och antirobotresurser till området (också
vad man kan vänta sig).
  Jag undrar jag, om Kina skulle vara så intresserat av att stödja Nord-Korea i
en ev konflikt. Kina är mest intresserat av lugn och ro. Man har de senaste
decennierna, efter ekonomisk uppgång, mest präglats av krass pragmatism.Man
vill ha lugnt så man kan fortsätta växa ekonomiskt. Jag skulle tippa att
kineserna just nu gör ganska stora ansträngningar för att lugna nordkoreanerna
(fast vi får nog inte veta om så mycket av det).
  Kineserna vore dock inte intresserade (såsom noterats) av att Nord-Korea
kollapsade (och av togs över av Syd-Korea). Det är skäl nog att engagera sig
och jag skulle tro att man gör en hel del.
Det mest positiva vore om den vilda retoriken från Nord-Korea faktiskt är
tecken på att något håller på att hända i ledarskapet. En palatsrevolution
kanske, och sedan en helt annan politik som kan rycka upp landet. På SIKT (vi
talar om några decennier) kanske Syd och Nord kan återförenas. Men det är inte
precis som Väst- och Östtyskland (gamla DDR var det kanske mest utvecklade
landet i östblocket, medan Nord-Korea är helt kört i botten).
  Men läget ÄR farligt. Det krävs bara att någon lokal general ger någon
obetänksam order eller trycker på en knapp. det finns en sydkoreansk ö utanför
Nord-Koreas kust (syd tog ön efter kriget då den låg på 38:e breddgraden) som
är en nagel i ögat på dem, och det är mycket möjligt att nordkoreanerna gör
något här. Man har artilleribeskjutit ön tidigare. Syd-Korea och USA kommer
inte att släppa den där ön, och försöker nord på sig en regelrätt invasion av
den ka det eskaleras till något farligt.

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)