[SKRIVA] Nio nya T-banestationer

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 13 Nov 2013 01:41:59 +0100

På något sätt tycker jag att framtida stadsplanering litet grand hör  till
science fiction. Det går åt helvete oftast - se mitt inlägg "utopin och staden"
- men optimistiska planekonomer skiter i det och tuffar på som om ingenting
hänt.  Det senaste är att T-banan i Stockholm skall byggas ut med nio
stationer, en del bansnuttar och 78 000 bostäder. Då det kanske är i snitt 2
pers/bostad räcker det i fyra (4) år... Stan växer med 35 000/år, liksom.
  Det är inget fel med att bygga ut T-banan (planen är dock kanske litet för
begränsad...). Som gammal spårvagnsfan gillar jag dock planerna på utbyggda
spårvägslinjer, som blir billigare.
  Men var finns planerna för att förtäta centrum och närförort? Tag litet av
Gärdet (mycket outnyttjat) och det finns plats på östra både Kungsholmen och
Södermalm. Smäll upp skyskrapor.

  T-banan skulle ha byggs ut för *länge sedan*. Sista utbyggnaden var *en*
station (till Skarpnäck) för 20 år sedan. Innan dess var det stationerna för
"blå linjen" under tidigt 70-tal, för *40 år sedan*. Sedan inget.

  Det var förresten första gången jag såg kungen. Morsan noterade att han
skulle inviga "blå linjen" och jag och brorsan skjutsades till (jag tror det
var) Solna, och så trängdes vi och såg Hans Majestät klippa bandet. Cool.

--Ahrvid

Ps. Men nya tågstationer förutsätter att tåg med skit inte kraschar där...

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /