[SKRIVA] Nils Poppes sf-film som inte blev

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 30 Apr 2012 16:51:38 +0200

Nils Poppe (Pil Snoppe enl gammal göteborgsfandomsvitsande) är en av mina
största favoriter bland svenska komediskådespelare. Förutom en fin mimik och
ofattbar akrobatisk förmåga hade han en timing, utstrålning och mångsidighet
som slår det mesta. Hans komedier hade liksom även hans privatliv ofta en mörk
botten, vilket framgår i filmer som "Pengar" eller "Aktören".
  Jag har just läst Poppe-biografin Poppe i ljus och mörker (av Gaby Wigardt,
Svenska Förlaget 1998) där vi också hittar info om vad som troligen skulle ha
blivit en poppeistisk sf-film - som inte blev av. Mer strax.
  Biografin är jag aningen tveksam till. Inte för att den skönmålar, utan för
att jag tycker att den känns en smula ytlig. Man kommer inte Nils Einar Jönsson
(senare Poppe) riktigt in på livet. Men att det fanns mörka sidor hos honom
förtigs inte. Poppe var tidvis manodepressiv och kunde försjunka i djup
förtvivlan, vilket fick hans första fru att lämna honom, och hans andra lämnade
honom tidvis. Dock återförenades de och det verkar som om de sista decennierna
av Poppes liv blev ganska lyckliga, inte minst genom de växande framgångarna
och publikens kärlek på Fredriksdalsteatern. Grunden till Poppes perioder av
inåtvänd mörknad var förmodligen att han lämnades bort till en s k
änglamakerska som baby, men sedan ändå bortadopterades, vilket han nog aldrig
riktigt kom över.
  Denna bok baseras delvis på Poppes påbörjade självbiografi (som han efter en
stroke inte kunde avsluta), delvis förstås på möten med Poppe men också på
tillgång till dagboksanteckningar och brev från hans bägge fruar. Ändå tycker
jag inte att riktigt får veta vem Nils Poppe var innerst inne.
  Men är man intresserad av "Sveriges Charlie Chaplin" skall man förstås läsa
den! Läs om t ex de åratal av träning ensam på  scenen när repetitionerna var
över, där Poppe finslipade sin akrobatik och dans. Hur han samarbetade med
Ingmar Bergman och gillade dennes regissörstil. Eller hur han nådde stora
internationella framgångar (hans filmer gick utmärkt i Frankrike och Tyskland;
han vann ju för fanken Cannes' Guldpalm för "Pengar"! - han lär också ha fått
erbjudanden från Hollywood).

Men så till sf-filmen av Nils Poppe som inte blev av.
  Bland Poppes stora framgångar var filmserien om Bom, pedanten och den
entusiastiske byråkraten, som många gånger visats på TV. Han var i tur och
ordning Soldat Bom, Pappa Bom, Tull-Bom, Flyg-Bom, Dum-Bom osv - totalt sju
filmer
  Och skulle ha blivit Data-Bom. Vi läser:
  "Han hade planer på en åttonde, Data-Bom, men av olika anledningar blev den
inte av. Synd, denne pedant med ett kombinerat hjärta och urverk hade haft
mycket att skoja om i datasamhället."
  Senare i ett avsnitt som är citat ur det Poppe själv hann skriva (han
påbörjade en del till biografin) läser vi: "När jag efter efter sju Bom-filmer
bestämde att det var nog så tyckte jag att alla uppslag var uttömda. Längre
fram i livet /60-talet/ ångrade jag mitt beslut och länge funderade jag på att
låta honom återuppstå. Jag hade planer på att göra en film om Data-Bom, mannen
som var snabbare än t o m datamaskinerna. I en byrålåda någonstans har jag tio
tättskrivna häften som är en direkt fortsättning på mina sju Bom-filmer.
Manuskriptet skrevs för TV men det fristående bolag som skulle spela in
avsnitten gick i kaputt. Pengarna tog helt enkelt slut. Och - en dag är man för
gammal för att börja filma igen..."
  Förmodligen handlar det om en TV-serie (någon gång på 60-talet) som också
kunde klippas till en filmversion.
  Jämte Ingmar Bergmans icke gjorda version av "Gräsänkling Blues" är
"Data-Bom" en av svensk filmhistorias ogjorda filmer man verkligen skulle ha
velat se. Det pedantiska urverket Fabian Bom vore en figur perfekt för att
gissla och kontrastera det framväxande datorsamhället! Och till sakens natur
hör att det bör ha blivit tämligen science fiction-mässigt. Det torde bli en
hel del skiffig Artificial Intelligence när när den mänskliga AI:n Bom skulle
brottas med plåtburkarna.
  Tänk om de där manuskripthäftena gick att få fram? Det vore intressant
läsning!

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE
i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)