[SKRIVA] Några volleybollar med Björn Hellberg

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <novellmastarna@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 5 May 2012 16:32:30 +0200

Den tidiga majsolen strålade när jag äntrade Waxholm III där Strömma
Kanalbolaget hade sin pressupptakt inför sommarsäsongen. Att det var 100 år
sedan Titanic gick på ett isberg slog mig inte alls just då.
  Samlats hade några av Sveriges främsta artister som skall spela på Göta
Kanal-båtarna i sommar och heter tvåstaviga saker som Uno, Nanne, Idde, Rydé
och Sulo - Brolle kunde inte komma.
  Och där var Björn Hellberg, med hustru Inger och son Esse. Björn skall delta
i någon form av deckarkryssning på Göta Kanal i sommar. Faktum är att en gång
började den svenska deckarsvallvågen med Sjöwall-Wahlöös Roseanna-mord på
kanalbåten Diana. Rederiets Håkan Gullberg berättade om sommarprogrammet och
delade ut en ny, tjusig fotobok (Göta Kanal - den vidunderliga resa; fler
vackra foton har sällan skådats inom två pärmar!). Artisterna spelade (de tror
f ö att Sverige vinner i Baku) och det bjöds in till ett dignande smörgåsbord
och prov på de vinner som igår i sommarens vinsmakarkryssningar.

Jag höll mig i trakterna av hellbergarna i hopp om att i någon mån kunna avkoda
hans hemligheter. Varför är han ett orakel? Vad ligger bakom hans TV-succéer?
Jag hamnade dock mer i att desperat försöka avkoda mina förvirrade och spretiga
anteckningar, men så gott det går skall jag försöka referera litet, mellan
tuggor av paté och lax nedsköljda av något nytt röttjut som stundom skvalpade
mot gommen.
  En av Björn Hellbergs hemligheter är att han har en självironisk, dammtorr
humor. Den som hört honom sjunga i riks-TV förstår. Det kom många torra, roliga
kommentarer.
  Björn pratade förstås till pressträffens publikum och nämnde deckare med
båtanknytning. Roseanna naturligtvis, men också Stieg Trenter (en av hans stora
favoriter) med såväl Färjkarlen som Roparen. Han har en ny bok på gång om
kommissarie Sten Wall (ungefär den 25:e - den första kom 1981; han har därtill
skrivit sportböcker) och när vi kom till bords blev det mycket prat om deckare.
  Hellberg gillar inte alltför blodiga deckare. Det får inte skvätta för mycket
blod, utan mordet skall ganska stilla och det skall finnas en riktig
kriminalgåta. Bland hans deckarfavoriter har vi, utöver Deckarmästare Trenter,
bl a Michael Connelly, Ed McBain, Håkan Nesser, Jan Olof Ekholm och Val
McDermid. Stieg Larsson tycker han skriver litet för långrandigt. Han berättade
om tennisdeckare, såsom Vic Sunessons Döden har matchboll och Woody Allens film
"Match Point". Själv har han märkligt nog bara skrivit en tennisrelaterad
deckare, Den vita döden.
  Vi pratade också en del om tennis. Vet ni om att två bankdirektörer var i
Sveriges första Davis Cup-lag 1925? Sune Malmström och ingen mindre än Marcus
Wallenberg. Enligt Björn Hellberg var de ganska duktiga och lyckades besegra t
ex Schweiz. Tennis var från början en överklassport men började bli folklig på
50/60-talet med spelare som Kalle Schröder, Uffe Schmidt och Janne Lundqvist.
Sedan kom ju Björn Borg. (Paus.)
  Och på 80-talet en hel generation svenska tennisstjärnor (Wilander, Edberg m
fl). Nu är det dock dystert. På 80-talet platsade inte Joakim Nyström i laget
trots att han var bland topp-10, för det fanns fyra andra svenska spelare som
låg högre! Nu ligger vår bästa spelare i Davis Cup-laget på så där plats 335...
  Liksom det funnits olika generationer av spelare i det svenska tennisundret,
har det funnits olika generationer i det svenska deckarundret. På 50-talet hade
vi De Fyra Stora: Trenter, Sunesson, HK Rönblom och Maria Lang. Sent
60/70-talet kom deckarnas överlägsna Björn Borg: Maj Sjöwall och Per Wahlöö.
(Maj var f ö med på Strömmas upptakt förra året och jag skrev en artikel om
henne som DAST Magazine kört.)
  Och nu de senaste decennierna har vi en hel ström av läckbergare, mankeller,
larssöner, jungstedtar, keplers m fl. Tidigare generationer författare
inspirerar nya och skapar en framgångsvåg, ungefär som läget var i tennis.
Björn Hellberg får sägas höra till deckarförfattargeneration 2,5. Med debut
under tidigt 80-tal kom han mellan Sjöwall/Wahlöö och den senare generationen.
  Enligt Hellberg säljer hans böcker ganska bra. Han menar att det beror på att
han varit med så länge, men jag undrar om inte TV också spelar in? (Han
beklagade f ö i en nylig tidningsintervju att alla andras deckare filmatiseras,
men inte hans. Tips till TV/filmfolk!) Björn Hellberg skriver sina deckare en
takt av en per år, ungefär från februari till april varje år då han författar
ganska koncentrerat. Han har ett ungefärligt hum om miljö och tema när han
sätter igång, men mycket händer under skrivandet. Handlingen kan ta oväntade
svängar.
  Hans bästa råd till författare är:
  1) Ge inte upp. Kom ihåg att Margaret Mitchell blev refuserad 140 gånger
innan Borta med vinden blev enstorsuccé.
  2) Skriv om och putsa. Hellberg har minst en rejäl omskrivaromgång. Allt blir
inte perfekt från början.

Kanske dags att nämna att jag så att säga indirekt haft med Björn Hellberg att
göra.
  Han var ett tag med i författarsällskapet Novellmästarna men avgick pga
tidsbrist. Jag gjorde litet lobbying för att han kanske borde gå med igen. Det
är inte *för* betungande. Man bör prestera någon novell/år för något
novellmästarprojekt (på gång nu är en elektronisk antologi, Skottdagen och
andra ruskigheter) och i övrigt är aktiviteterna i mån av tid (årsmöte,
författaruppträdande osv). Björn sade: "Hm, fråga mig igen om något år så får
vi se..."
  Det är dock så att Björn Hellberg känner de flesta i sällskapet. Olov
Svedelid som var en av grundarna (tyvärr avliden) tycker han var en riktig
hedersman. Kjell Genberg har han gnuggat armbågar med, Bertil Falk har varit på
besök och gjort intervju, Ulla Trenter är ju fortsättaren av Stieg T:s
författarskap, osv.
  Vi pratade om mycket annat, t ex underhållningshistoria. Bellman, Karl
Gerhard, Ernst Rolf ("den störste svenske underhållaren genom tiderna" enligt
Hellberg), Owe Thörnqvist, Birger SJöberg (som han avgudar), humor i allmänhet
("bland det svåraste att skriva"), jazz, gammal piratradio (Radio Syds Britt
Wadner t ex, som fick krypa i finkan när hon stod upp mot monopolet), Alfred
Hitchcock, partikelacceleratorer (!) och mycket annat.
  Jag träffade även andra på Waxholm III, t ex Timo som kände David "Maskerade
Proggaren" Nessle, Erik "Joyce" Andersson, Johan "Wadling-producent" Kugelberg
m fl ur kretsar nära mig. Samt Hasse & Kalle från ICA-Kuriren som tyckte att
jag gott kunde försöka kränga på den blaskan noveller.
  Men för mig som tycke att det här med bokstäver är ganska kul var förstås
Björn "Oraklet" Hellberg huvudnumret.
  Över huvud taget en på flera sätt mycket matig sen eftermiddag, där jag och
hellbergarna var bland de sista att debarkera. Och just då kom jag att tänka på
Titanic. Vet inte varför.

--Ahrvid

Ps. Kjell: tag gärna detta till DAST! Rekommenderar att du skär och redigerar
hårt. Jag har skrivit ganska spontant och mångordigt.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE
i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)