[SKRIVA] Nej, kungen gillar Stieg

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 6 May 2011 06:04:57 +0200

Nu kommer nya bud om kungens syn på Stieg Larsson. "Kungen skrattar åt polska
medier" menar Expressen:

http://www.expressen.se/nyheter/1.2426229/kungen-skrattar-at-polska-medier

"I en intervju med en polsk tidning framstår det som om kungaparet "sågar"
Stieg Larssons framgångsrika Millenium-triologi.
Helt fel, menar hovet.
För Expressen.se berättar Kungen att han tycker att Stieg Larssons böcker är
"jättebra" - och skrattar åt uppståndelsen den polska intervjun har vållat.
- Det är fantastiskt. Rörande, säger kungen och skrattar. ...
- Jag har läst böckerna och tycker att de är jättebra. Jag har till polska
journalister sagt att den sista boken var ganska otäck. Punkt, frågetecken,
utropstecken. Sen är det upp till var och en att förstå vad jag menar.
Kungaparet har under dagen tillsammans med Mari Jungstedt deltagit i Svenska
språkdagarna i Polen som bland annat marknadsför svenska deckarförfattare.
Svenska författare, bland andra Stieg Larsson, säljer mycket bra i Polen och
dominerar topplistorna."

Så nu kan alla gamla monarkister känna sig lugnade.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----