[SKRIVA] Många kommuner kör samma E-bokslånesystem

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 24 Jun 2014 21:11:27 +0200

Från en pressrelease:
http://www.mynewsdesk.com/se/axiell-sverige/pressreleases/50-kommuner-anslutna-till-ny-tjaenst-foer-e-boksutlaaning-1009544

"Antalet lån av e-böcker når nya rekordhöjder och har ökat med över 200 procent
de senaste fyra åren. Glädjande – men också ett logistikproblem för många
bibliotek.
  Axiell Sverige lanserar nu eHUB, ett system som förenklar e-lån för både
bibliotek och låntagare. Över 50 kommuner har redan anslutit sig.
  –  Många menar att e-boksutlåningen tog fart på allvar i och med lanseringen
av ”Jag är Zlatan” (2011). Det säger Maria Kleiman, vd för Axiell Sverige, och
hon får medhåll av statistiken; sedan 2010 har e-boksutlåningen i Sverige ökat
med 227 procent."

Om detta system kallat eHub är det system som kommer att vinna och nå alla må
vara osagt, Men det är intressant att det sker en viss standardisering för
E-lån. Det underlättar E-bokens framtid.
  (Fast själv har jag aldrig lånat E-böcker på bibliotek. Det finns så mycket
att hitta gratis på nätet. Det räcker med att låna pappersböcker.)

--Ahrvid

Ps. Såg att en tidigare postning av mig upprepades (och det har hänt förr).
Hotmail hävdade helt enkelt (ungefär) "ditt kommando kan inte utföras just nu",
så jag sände om - och då låg det gamla på kö redan. (Det kanske blir något
strul med denna postning också? Hotmail överbelastat?)

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /