[SKRIVA] Mininovell...

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 28 Jul 2013 19:05:30 +0200

Kan inte hålla mig. En liten mininovell på fotbollstema...

Den benhårda lagen

Guldbrandsen tar ned bollen, vänder bort en back, ensam mot målet - MÅL vid
bortre stolpen. Angerer slängde sig men nådde inte bollen. 2-1 till Norge! På
stopptid!  De norska spelarna kastar sig i en hög, vilda av glädje. Tyskorna
lägger upp bollen på mittpunkten, men det finns ingen tid kvar. Där blåser
domaren! Guldet till Norge!
  Men vad nu? Domaren kallar till sig lagkaptenerna, och... Och vi får höra att
Tyskland vunnit matchen...? Nere från sidlinjen hör jag från vår reporter att
domaren hänvisar till paragraf 21, moment 22 i fotbollens regelbok:

  I slutet vinner Tyskland.

------

Ack ja. Jag tror det blir många tårar i Verdens Gang och andra norska
tidningar, mycket mer än när svenskorna åkte ut i semin. Laget brände två
straffar - i en final! (Sverige gjorde samma sak, men i en mindre viktig
gruppmatch, som man dessutom ändå fick oavgjort i.) Det måste kännas oerhört
försmädligt. Deppigt i kubik. Katastrof.

  Sverige gjorde ändå en bra turnering. Det blev iaf brons och Lotta Schelin
vann guldskon som *överlägset* bästa målskytt (fem strutar).

www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan  /