[SKRIVA] Mimeografer...

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 1 Sep 2015 11:02:16 +0200

Nu är jag av religiösa (nja) skäl inte med på Fjäskböck, men här i alla fall en
grupp för...stencilapparater! Även FB-motståndare kan se det fina bildgalleriet.
https://www.facebook.com/pages/Mimeograph-Users-Group/233093480037963?sk=photos_stream&tab=photos_albums
Stencilapparater eller mimeografer (mimeograph i engelsk stavning) eller mimeos
eller duplikatorer var en gång själva ryggraden i sf-fandom! Det var på slika
man gjorde sina fanzines. Stencilerade fanzines var mycket vanliga fram till
någon gång skiftet 1980/90-tal och fungerade ungefär som ett Internet på
papper. Det fanns i Sverifandom uppemot ett dussin stencilapparater som vevade
fram sina kladdiga sidor. (Försvarets överskottslager var ett ställe där
stencilfärg och själva apparaten kunde införskaffas billigt. I andra fall fick
en yngre fan ärva sin mimeo från en äldre, vilket var fallet med mig och min
Rex Rotary D490 som hette Ernst.) Fotokopiering fanns förstås, men alla hade
inte möjlighet att tjuvkopiera upp sina alster på jobbet. Stencilering var
tillgängligt och billigt. En del, men det var en liten minoritet (där fanns
dock den berömda Sala-fandomen som gjorde fandoms roligaste zines!), använde s
k spritstencilering, som INTE är samma sak som klassiskt mimeotryck.
Mimeografer kör en sorts screentryck där färg pressas genom en perforerad
vaxstencil. Spritstencilering, där anilinfärg anbringades mot ett
stenciloriginal, var dock vad många hade på sina skolor. (Vi andra tyckte det
var slöseri med sprit...!) Mimeografens princip uppfanns 1873 av Thomas Alva
Edison, en större uppfinning än glödlampan, sanna mina ord! Han uppfann en
sorts flatbäddsstencilering; anbringandet av stencilen på en roterande trumma
kom från ett företag han samarbetade med några år senare. När atombomben
kommer och det är dags att prångla ut Putin-Är-Dum-Papper är det mycket möjligt
att det är stencilapparater vi får ta till! De kan funka utan elektricitet och
man kan veva på dem i en jordhåla i en skogsdunge någonstans, precis som
motståndsrörelserna under andra världskriget.
--Ahrvid
Ps. Jag har utgivit en (kort)roman, samskriven med David Nessle, på stencil.
Deckarparodin Blodets brödraskap framvevad i det supertjocka numret av zinet
Göteborgs Faanvheckliga tidigt 80-tal.
(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) och var med i
FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2015, info www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: http://zenzat.wordpress.com/bocker C Fuglesang:
"stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! /Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Mellan tid och rum
http://www.adlibris.com/se/e-bok/mellan-tid-och-rum---himmel-och-hav-9789187711435
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skräck * Äldsta svenska skrivarlistan