[SKRIVA] Mer om filmmanus

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 31 Mar 2009 06:53:33 -0400 (EDT)

Mer tips om att skriva filmmanus:

http://www.voodoofilm.org/artikel/manus2.aspx

Man brukar tipsa om att ifall man skriver en novell men fastnar, kan det vara
bra att skriva om den som teatermanus. Det blir bara dialog och avskalade
beskrivningar, vilket kan vara nyttigt - man ser var man har problemen i
skrivandet.
  Jag vill nu tipsa om att man kanske kan prova att skriva om en novell som
fallerar - som filmmanus! Skillnaden mot teater: man kan flytta friare i tid
och rum. Och kameravinklar m m kan ge tips om var man vill fokusera.
  Har man skrivit sittt manus (oavsett teater eller film) kan man ta och skriva
om texten till ren novelltext.

--Ahrvid

Ps. Min novell om Kapten Dynamit skrevs som radioteatermanus. Sedan har jag
"buffat upp" texten och gjort novell av den. (Vad jag vet skall Kpt Dynamit
fortfarande bli radioteater hos en lokalradio. Det sade man, och det kan bli
senare 2009 el 2010. Kniper tummarna.)

--
Scheduled with Time Cave (http://www.timecave.com)

Subscribe for $12/year to eliminate these short "message tags" and the
2-message-per-day limit.  You can subscribe at the following URL:

        http://www.timecave.com/subscribe