[SKRIVA] Re: Mer om Sam J och Delta

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 30 Jul 2013 17:12:35 +0200

Den 30 juli 2013 05:26 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> En sidoartikel till Lotta Olssons (hon var f ö den som i
> Tolkien-nyöversättningen tolkade alla vistexter) inpass om Sam J och Delta:
>
> http://www.dn.se/dnbok/brinner-for-sf-sam-j-lundwall-har-alltid-varit-fore-sin-tid/

Det är samma artikel som du länkade till först, här är den rätta
länken:
http://www.dn.se/dnbok/lotta-olsson-delta-raddade-livet-pa-mig-som-tonaring/

Jag torde vara jämngammal med Lotta Olsson och växte också upp med Sam
J Lundwalls (och för den delen John-Henri Holmbergs) utgivning. Det
var också Lundwall som först publicerade mig professionellt i JVM år
1999, varvid en gammal barndomsdröm gick i uppfyllelse -- det var just
att bli utgiven av den levande legenden Lundwall i min
favorittidskrift JVM som skulle vara speciellt guldkantat; fast några
år tidigare hade han till min stora förvåning skrivit en mycket
uppskattande recension i JVM av min egenutgivna novellsamling
Nattvaka, trots att han på den tiden inte brukade publicera
recensioner.

Jag föredrog alltid Delta, Fakta & Fantasi och JVM framför John-Henri
Holmbergs utgivning. Lundwalls utgivning var mer oväntad, originell
och kreativ utan att för den delen blunda för genrernas mer populära
klassiker. Holmberg var en cerebral torrboll i jämförelse; han till
och med översatte som en korrekt magister i språk varvid estetiska
kvaliteter som stämning och känsla bleknade bort. Visst hände det att
Lundwall slarvade med sina översättningar, men bara ogina och
avundsamma nördar stirrar sig blinda på sådana enskildheter -- han har
samtidigt gjort en mängd mycket bra översättningar.

Fakta & Fantasis böcker tappade i kvalitet mot slutet, antagligen för
att Lundwall brände ut sig och fick problem med hälsan; det blev mest
illa korrlästa omtugg av gamla texter till överpris. De sf-nördar som
ville avfärda Sam J Lundwall från dagordningen fick ytterligare vatten
på sin kvarn, ty varför se helhetsbilden när man kan peta illvilligt
med detaljer? Sedan dess har Lundwall varit någon som knappt existerat
i sinnevärlden, i alla fall inte i sf-nördkretsar. Om Lundwall ska få
det eftermäle han förtjänar måste det nog komma utanför dessa
kotterikretsar, med Lotta Olsson som exempel.