[SKRIVA] Mer om SKRIVA Vs "Korkek"

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 28 Jun 2007 04:23:39 +0200

Jag har nyligen postat ett meddelande med anledning av hr Johan Anglemarks extremt tillskruvade skildring av turerna kring SKRIVA-listan. Han sprider någon sorts mytologi som går ut på att man har rätt att stjäla andras skapelser, att censur är rätt bland författare, att man inte får skriva om aktuella ämnen, om en lista officiellt flyttar skulle den "egentligen" inte flytta, osv. För att bara nämna en del.

  Men det finns skäl till litet längre bakgrundskommentarer.

* Ja, det är bra att piratverksamhet som försökt snylta på SKRIVA:s renommé, nu slutligen ger upp och inser att så är det faktiskt inte rätt och riktigt att bete sig.

* Och det torde nu stå helt klart att försök att tvinga in SKRIVA i en helt annan riktning nu slutligt misslyckats. Att SKRIVA är omodererad är en fundamental grundsten för listan (möjligen kan propagerande för nazism eller barnporr strykas, men det har aldrig varit aktuellt - det är saker jag motvilligt må erkänna står bortom min eller SKRIVA:s makt). Man kan fundera på vilka förvirrade tankar som må ha genomkorsat hr Perssons skalle om han för en sekund inbillade sig att hans egenmäktiga tilltag inte skulle möta adekvat respons. SKRIVA är omoderarad. Punkt. Det har alltid stått i FAQ:en och det är fundamentalt för min filosofi för nätkommunikation att sådan skall vara fri. Saken har alltid framhållits på och för SKRIVA, och jag som skapare (och därmed ägare) av listan har rätt att göra så att den saken försvaras. Persson måste ha varit enormt naiv och trögtänkt när han tydligen inte begrep konsekvenserna av det övergrepp han försökte sig på.

* Att den person som svindlade nordisk sf-fandom på stora belopp i en fanfond i slutet av 80-talet, sätter igång med en liknande aktivitet igen, är självfallet ingen "gammal" historia - det rör tvärtom saker som blir och är aktuella här och nu. Och allt som rör sf, fantastik i allmänhet och dess fandom är legitima ämnen för SKRIVA (det säger FAQ:en också - men inget ämne är förbjudet, faktiskt, vilket hör till grundkonceptet om fritt åsiktsutbyte). Jag har också, förstås, framfört kritiken i ärendet i div andra forum, så det handlar inte enbart om SKRIVA. Frågan om att den som tidigare ansvarade för en sådan jätteskandal inte här och nu 2007 bör syssla med liknande saker, är så pass allvarlig (och aktuell) att den är värd att driva.

* Jag har varit nätansluten i två decennier. En av de första jag stötte på med anknytning till Internet var en viss Torgny Tholerus, tillsammans med Jacob Palme ansvarig för Kom-systemet från sent 70-tal och ett antal år framåt (vilket sedan blev Super-Kom, med Internet-anslutning). Han berättade i den intervju jag gjorde att han innan Kom utgav en tidning (man skulle kunna kalla det ett mainstream-fanzine...) där den bärande principen var att alla inlägg från läsarna skulle publiceras rakt av, oförkortade. När tekniken för något som Kom blev tillgänglig blev han eld och lågor - då kunde han förverkliga sin idé om fritt, ocensurerat meningsutbyte på ett mycket effektivare sätt. När jag så började köra på nätet (först var det amatörvärldens s k Fidonet, men strax kom Internet) stötte jag ofta på försök till moderering och censur. Det handlade så gott som alltid om folk som var småaktiga och rädda för andras åsikter. För interaktiva forum jag startat och skapat gäller därför och har alltid gällt att censur och "moderering" är förbjuden. Anglemark kan tjafsa hur mycket som helst om att folk inte skulle vara "intresserade" av en aktuell fanfondsfråga från våren 2007 - det är inte hans sak att avgöra. En läsare kan avgöra genom att välja att läsa eller ej, men ingen skall gå emellan och förneka läsaren sitt val.

* För författare, som arbetar med just Ordet, är frågan om ordets frihet helt grundläggande. Censur är ett allvarligt hot mot skrivande och författande. Sådant går helt enkelt inte att acceptera för en seriös lista som ägnar sig åt Ordet, vilket förutsätter det Fria Ordet. SKRIVA står till förfogande för alla som vill skriva och författa, men står inte till förfogande för den som vill HINDRA andra att skriva och författa. SKRIVA står till allas förfogande, men bara till gränsen för övertramp mot dess grundläggande idéer. Då måste den som grundat och därmed äger listan - enligt principen att man äger det man skapat - träda in och ställa saker till rätta. Därför trädde jag in och flyttade SKRIVA så att listan kunde överleva trogen sina principer. Är man småaktig och rädd för andras åsikter eller för fri information, står det en fritt att gå i svaromål, rätta, göra motinlägg - men det står en inte fritt att försöka stoppa info man ogillar. (Jag har varit kritisk mot något inlägg av Berghorn, och flera av pseudonym "Harris", men det bemöts med motinlägg om så är påkallat. Inte censur.)

* SKRIVA-listan fortsätter som vanligt. Som den alltid gjort i tio år, oavsett sina hittills fyra värdar. Det är förstås bra att förespråkare av censur ger upp och överger försöken att via namnförvirring påstå sig ha något med SKRIVA att göra, men det påverkar inte SKRIVA.

ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!
Novelltävling, info http://www.skriva.bravewriting.com - gå med!
grundad 1997 * Info http://www.skriva.bravewriting.com eller skriva- request@xxxxxxxxxxxxx för listkommandon (ex subject: subscribe).